TIBBI GÖRÜNTÜLEME TEKNIKLERI
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: IKU 958
Ders İsmi: Cinsel Kimlik Kazanımı ve Eğitimi
Ders Yarıyılı: 3. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan Dışı Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersi Veren(ler): ŞAZİYE TURAL

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: 0-18 yaş çocukların sağlıklı ve özel gereksinimli çocukların cinsel kimlik kazanımının ve eğitiminin önemi ve gerekliliğini bilmek, cinsel gelişimi destekleyici yetişkin yaklaşımı hakkında bilinç geliştirmek cinsel gelişimi destekleyici eğitim uygulamalarını değerlendirebilme ile ilgili gerekenleri kavramak.
Dersin Hedefi: 0-18 yaş grubundaki sağlıklı ve özel gereksinimli çocukların cinsel kimlik kazanımının ve eğitiminin önemi ve gerekliliğinin farkında olma; cinsel gelişimde sosyal ve fiziksel çevrenin rolü ile cinsel gelişimi destekleyici yetişkin yaklaşımı hakkında bilinç geliştirme; cinsel gelişimi destekleyici eğitim uygulamalarını değerlendirebilme ile ilgili yeterlilik kazanmak.
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) 0-18 yaş grubundaki sağlıklı ve özel gereksinimli çocukların cinsel kimlik kazanımının ve eğitiminin önemi ve özelliklerini bilir. 0-18 yaş grubundaki sağlıklı ve özel gereksinimli çocukların cinsel kimlik kazanımının olumlu veya olumsuz nedenlerini yorumlar. 0-18 yaş grubundaki sağlıklı ve özel gereksinimli çocukların cinsel gelişimde sosyal ve fiziksel çevrenin rolü ile cinsel gelişimi destekleyici yetişkin yaklaşımı hakkında bilinç geliştirir; cinsel gelişimi destekleyici eğitim uygulamalarını değerlendirebilir.
  2) 0-18 yaş grubundaki sağlıklı ve özel gereksinimli çocukların cinsel kimlik kazanımının ve eğitiminin önemi ve özelliklerini bilir. 0-18 yaş grubundaki sağlıklı ve özel gereksinimli çocukların cinsel kimlik kazanımının olumlu veya olumsuz nedenlerini yorumlar. 0-18 yaş grubundaki sağlıklı ve özel gereksimli çocukların cinsel gelişimde sosyal ve fiziksel çevrenin rolü ile cinsel gelişimi destekleyici yetişkin yaklaşımı hakkında bilinç geliştirir; cinsel gelişimi destekleyici eğitim uygulamalarını değerlendirebilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Dersinin amacı, işleyişi, içeriği ve değerlendirme süreçlerinin tanıtılması. Kavramların tanımları
2) Toplumlarda cinselliğe bakış ve değerler
3) Cinsel kimlik kazanımı (erken çocukluk döneminde cinsel gelişim dönemleri ve özellikleri)
4) Cinsel kimlik kazanımı (son çocukluk ve ergenlik döneminde cinsel gelişim dönemleri ve özellikleri)
5) Cinsel kimlik gelişimininde cinsel fonksiyonları etkileyen etmenler
6) Özel gereksinimli çocuklarda cinsel gelişim ve cinsellik
7) Özel gereksinimli çocukların kendilerini koruma eğitimi
8) Vize Haftası
9) Çocuğun cinsellikle ilgi sorduğu soruları yanıtlama/Anne-babaların çocuğunun cinselliğiyle ilgili soruları
10) Çocuk istismarı (Cinsel istismar)
11) Cinsel istismar sonrası başvurulacak merkezler ve işleyişi
12) Erken çocuklukta cinsel eğitim
13) Cinsel kimlik bozukluğu
14) Cinsel işlev bozukluğu
15) Dersin genel değerlendirilmesi
16) Final Haftası
Diğer Kaynaklar: Güner.,P. (2016). Cinsel kimlik gelişimi. Türkiye Klinikleri J Obstet Womens Health Dis Nurs-Special Topics, 2(1).
Artan, İ. (2018). Cinsel Gelişim ve Eğitim. Hedef.
Özkızıklı, S. ve Okutan, N. Ş. (2015). Bebeklik ve okul öncesi dönemde cinsel gelişim ve eğitim. İ. Artan (Ed.), Cinsel gelişim ve eğitim içinde (ss. 48-60). Ankara: Hedef.
Tuzcuoğlu, N. ve Tuzcuoğlu, S. (2004). Anne ben nasıl doğdum?. İstanbul: Morpa.
Öztürk, G. M., & Gök, N. F. (2021). Erken Çocukluk Dönemine Ait Resimli Çocuk Kitaplarında Cinsel Eğitim Unsurlarının İncelenmesi. Yaşadıkça Eğitim, 35(2), 403-419.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

Program Kazanımları
1) Mesleğini uygulaması için gerekli insan vücudu ve işleyişine ait temel bilgileri edinir.
2) SHMYO bünyesinde eğitim veren Tıbbi Görüntüleme Teknikleri programı radyoloji bölümlerinde görevlendirilmek üzere CT-MR-PET-CT- DSA-FLORSKOPİ-MAMOGRAFİ- KEMİK YOĞUNLUĞU ÖLÇÜMÜ- RÖNTGEN dallarında öğrenci yetiştirmektedir
3) Tıbbi görüntüleme amacıyla kullanılan cihazları ve bilgisayarları tanı ve tedavi amacıyla kullanır.
4) Röntgen, Bilgisayarlı Tomografi, Manyetik Rezonans, Mamografi, Ultrasonografi gibi cihazlarının hazırlanmasında ve uygulanmasında ve Nükleer Tıp bölümünün çeşitli ünitelerinde kullanılan yöntemler hakkında bilgiye sahiptir.
5) Tıbbi Görüntüleme Teknikleri ile ilgili yöntemleri uygular.
6) Tanı ve tedavi hizmeti alan bireylerin kişisel haklarına saygılı olacak şekilde hizmet almasını sağlayacak ortamı hazırlar.
7) Tanı ve tedavi hizmeti verilmesi sürecindeki fizyolojik, fiziksel ve kimyasal etkileşimleri ve mekanizmaları bilir.
8) Tanı ve tedavi alanında kullanılan radyolojik cihazların etkin kullanımı için gerekli anatomiyi ve cihazlara bağlı riskleri göz önüne alarak uygulama sırasında karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır.
9) öğrenciler Radyolojinin MR- CT- DSA- FROSKOPİ- KEMİK YOĞUNLUĞU ÖLÇÜMÜ- PET CT- RÖNTGEN - NÜKLEER TIP- MAMOGRAFİ bölümlerinde çalışabilmesi için gerekli bilgi ve beceri ile donatılır
10) Tıbbi görüntüleme teknikleri programı öğrencileri mezun olduklarında gerek çekim tekniklerinde gerekse hasta ve sağlık çalışanları ile iletişimde gerekli donanıma sahip olmaktadır
11) Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip, öğrenme gereksinimlerini belirler ve karşılar.
12) Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarır.
13) Radyolojik uygulamaları sırasında hasta-teknisyen/tekniker-hekim iletişiminde sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişimi doğru ve etkili kullanır.
14) Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
15) Temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirip öğrenme gereksinimlerini bilir ve karşılar.
16) Alanı ile ilgili verilerin toplanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olur.
17) Türkçe dil bilgisine ve dil kullanma becerisine sahip, mesleki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisini kullanarak alandaki bilgileri izler ve meslektaşlarıyla iletişime geçer
18) Tıbbi Görüntüleme Teknikleri program öğrencilerimiz teorik bilgiler dışında kurum içi ve kurum dışı uygulama dersleri ile mesleklerine hazır hale getirilir.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 42
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 13 13
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 21
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 14 42
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 120
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 4