İLK VE ACIL YARDIM
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ECH215
Ders İsmi: Madde ve İlaç Bağımlılığı
Ders Yarıyılı: 4. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan İçi Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr.Öğr.Üyesi Burçin ÜN

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Bu dersin amacı ilaç suistimali ile ilgili temel kavramları, bağımlılık tiplerini, bağımlılık mekanizmalarını ve tedavisi hakkında bilgi sahibi olmak
Dersin Hedefi: Madde bağımlılığının tedavisinde kullanılan ilaçları bilmek ve bağımlılık konusunda farkındalık sağlayabilmek
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Madde bağımlılığı ve suistimali ile ilgili temel kavramları öğrenir
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) İlaç olarak kullanılan ve bağımlılık yapma potansiyeli olan maddeleri öğrenir
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bağımlılıktan korunma yaklaşımları hakkında bilgi sahibi olur
  2) İlaç olarak kullanılan ve bağımlılık yapma potansiyeli olan maddeleri bilir ve hastaya anlatabilir

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Madde bağımlılığı terminoloji ve temel kavramlar
2) Bağımlılık Mekanizması
3) Tütün (Nikotin) bağımlılığı
4) Opioid bağımlılığı
5) Alkol bağımlılığı
6) Morfin bağımlılığı
7) Uçucu solventler bağımlılığı
8) Eroin bağımlılığı
9) Kokain bağımlılığı
10) Amfetamin, metamfetamin, ekstazi bağımlılığı
11) Sedatif&Hipnotik bağımlılığı
12) Marihuana bağımlılığı
13) Khat bağımlılığı
14) Bonsai bağımlılığı, DMT bağımlılığı
Diğer Kaynaklar: Addiction and the medical complications of drug abuse, Karch SB, CRS Press New York, 2008.
Drugs of abuse, Wong RC, Tse HY, Humana Press, New Jersey, 2005
The Pharmacological Basis of Therapeutics, Louis S. Goodman, Alfred Gilman, MacMillan Publishing Co. Inc. NewYork.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

Program Kazanımları
1) İnsan vücudunun anatomik yapısını ve fizyolojik fonksiyonlarını bilir. 1 1 1
2) Çevresel acillerde bakım uygular. 2 2 2 2
3) İlk ve Acil Yardım alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak elde ettiği verileri yorumlar ve değerlendirir, sorunları tanımlar, analiz eder ve çözüm için planlanan çalışmalarda yer alır/sorumluluk alır. 2 2 2 2
4) Türkçe dil bilgisine ve dili kullanma becerisine sahip, mesleki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde yabancı dil bilgisini kullanarak alanındaki bilgileri izler ve meslektaşlarıyla iletişim kurar.
5) EKG ritim analizi yapar, acil bakımı uygulama becerisine sahip olur.
6) Araç içerisindeki ekipmanlarının kullanım ve bakım becerisine sahip olur.
7) Acil aracının mekanik, teknik donanımı ve ambulans sürüş tekniklerini bilir ve uygular.
8) Acil durumlarda kılavuza/yönergeye uygun ilkyardım ve acil bakım uygular.
9) Asepsi ve antisepsi kurallarını bilir ve uygular.
10) Türkiye’de ve Dünyada acil sağlık hizmetlerinin durumu ve gelişimini bilir.
11) Acil sağlık sistemi içerisindeki görev, yetki ve sorumluluklarını bilir.
12) Hastane öncesi acil bakımdaki ilaç ve sıvıları uygular.
13) Fiziksel ve ruhsal sağlığını koruyabilme yöntemlerini uygular.
14) Acil durumlarda olay yeri güvenliği, hasta değerlendirmesi ve olay yeri güvenliğine dair alabileceği önlemleri bilir.
15) Teknoloji ve bilimdeki gelişmeleri takip eder ve güncel yaklaşımları öğrenme bilincine sahip olur.
16) Ekip arkadaşları, diğer sağlık çalışanları ve hasta ile etik çerçevede etkili bir iletişim kurabilme yetisi kazanır.
17) Temel ve ileri yaşam desteği ile ilgili uygulamaları bilir.
18) Hastane öncesi acil bakımı organizasyonu ve yönetimi konusunda bilgiye sahip olur.
19) Olağan ve olağan dışı durumlarda sorumluluk alır.
20) Alanı ile ilgili uygulamalarda hızlı ve doğru karar verir.
21) Hastane öncesi acil bakımda hasta taşıma tekniklerini, yöntemlerini bilir ve uygular.
22) KBRN durumlarında acil bakım uygular.
23) Hasta ve yaralı ile ilgili tıbbi girişim ve uygulamaları kayıtlarını usulüne uygun şekilde tutar.
24) Tıbbi terminolojiyi bilir.
25) Temel ve ileri yaşam desteği uygulamalarını yapabilme becerisine sahip olur.
26) Mesleki ve evrensel değerler doğrultusunda sürekli mesleki gelişim anlayışına sahipdir.
27) Entellektüel ve sosyal açıdan kendisini geliştirmeye yönelik ulusal ve evrensel değerleri ilke edinir.
28) Hasta transportu esnasında hasta veya yaralıya uygun malzeme kullanma ve pozisyon verebilme becerisine sahip olur.
29) Enfeksiyon kontrol yöntemlerini bilir, kişisel koruyucu önlemler alır.
30) Alanına özgü temel düzeyde bilişim ve iletişim teknolojisini kullanır.
31) Acil durumlarda olay yerine hızla ulaşarak, olay yerini ve hastayı değerlendirir, ilk müdahaleyi yapar ve hastanın uygun hastaneye transportunu sağlar.
32) İlk ve Acil Yardım alanındaki bilgileri içeren ders kitaplarından, uygulama araç-gereçlerinden ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri meslek hayatında değerlendirir ve uygular.
33) Trafik kazalarında basit kurtarma/çıkarma tekniklerini bilir ve uygular.
34) Acil bakım ile ilgili ilaçların kullanımı konusunda bilgiye sahip olur.
35) Afetlerde acil bakımı uygular.
36) Acil bakım ile ilgili tıbbi girişimler konusunda bilgiye sahip olur.
37) Atatürk İlkeleri ve inkılâp tarihi konusunda bilgi sahibi olur.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 7 14
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 7 14
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 6 12
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 6 12
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 6 12
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 94
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 3