BILGISAYAR PROGRAMCILIĞI
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: SMY108
Ders İsmi: İş Sağlığı ve Güvenliği
Ders Yarıyılı: 2. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
1 2 2 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Meral Yüncü

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Çalışanların maruz kalabilecekleri riskleri ve tehlikeleri tanımlamak ve bu riskleri minimize edecek önlemleri öğretmek. İş yerinde olası kazaların ve hastalıkların sebeplerini ve bu durumların nasıl önlenebileceğini öğretmek. İSG ile ilgili ulusal ve uluslararası yasal düzenlemeler, standartlar ve yönetmelikler hakkında bilgi vermek. İş yerindeki tehlikeleri belirlemek, risk değerlendirmesi yapmak ve alınacak önlemleri planlamak. Çalışanlarda güvenlik bilincini artırarak, iş yerinde güvenlik kültürünü teşvik etmek. Yangın, deprem gibi acil durumlar için hazırlık ve müdahale planlarının nasıl yapılacağını öğretmek.
Dersin Hedefi: İş sağlığı güvenliği kavramına bütünsel yaklaşmak.
İş yerinde güvenlik kültürünün oluşturmak ve devamlılık sağlamak.
Öğrencilerin iş yerlerinde karşılaşabilecekleri potansiyel tehlikeleri ve riskleri tanıyabilmelerini sağlamak. Risk değerlendirme yöntemlerini öğrenmelerini ve uygulayabilmelerini öğretmek.
İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili ulusal ve uluslararası yasal düzenlemeler ve standartlar hakkında bilgi sahibi olmalarını sağlamak.
Öğrencilere, iş kazalarını ve meslek hastalıklarını önlemek için gerekli olan güvenlik tedbirlerini ve koruyucu önlemleri belirleme ve uygulama becerilerini kazandırmak.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenciler, iş yerindeki riskleri tanımlama, analiz etme ve yönetme becerisi kazanır.
  2) İş sağlığı ve güvenliği ile ilgili yasal gereklilikleri ve standartları anlama ve bunlara uyum sağlama konusunda bilinç kazanırlar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Acil durum planlarının hazırlanması, uygulanması ve denetlenmesi konusunda bilgi ve beceri kazanırlar.
  2) İş sağlığı ve güvenliği konusunda bilgi verme, farkındalık yaratma ve etkin iletişim becerileri kazanırlar.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Öğrenciler, proaktif bir güvenlik kültürünü geliştirme ve tehlikeleri önleyici tedbirler alma konusunda yetkinlik kazanır.
  2) İş sağlığı ve güvenliği konusunda donanımlı, farkındalığı yüksek ve iş yerlerinde güvenli bir çalışma ortamı yaratabilecek profesyonellerin yetişmesine katkı sağlar.
  3) Öğrenciler, kişisel koruyucu donanımların ve diğer güvenlik ekipmanlarının etkin kullanımını öğrenir.
  4) Ergonomik düzenlemeler ve psikososyal riskleri yönetme becerisi geliştirirler.
  5) İş sağlığı ve güvenliği yönetim sistemlerini kurma, uygulama ve sürekli iyileştirme yetkinliği kazanırlar.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) - İş sağlığı ve güvenliğinin tanımı, amacı ve önemi - İSG'nin tarihçesi ve gelişimi -Risk, tehlike, kaza, meslek hastalığı
2) İSG Mevzuatı ve Yasal Düzenlemeler - İSG ile ilgili ulusal ve uluslararası mevzuat - İş Kanunu, İSG Kanunu ve ilgili yönetmelikler - Çalışan ve işverenin hak ve sorumlulukları
3) Risk Değerlendirmesi ve Yönetimi - Risk değerlendirme yöntemleri ve süreçleri - Risklerin tanımlanması, analiz edilmesi ve kontrol edilmesi - Önleyici ve düzeltici faaliyetler
4) İş Kazaları ve Meslek Hastalıkları - İş kazalarının ve meslek hastalıklarının nedenleri ve önlenmesi - İş kazası incelemesi ve raporlama - Meslek hastalıklarının teşhisi, önlenmesi ve bildirimi
5) Ergonomi ve İş Yeri Düzenlemesi - Ergonomi kavramı ve önemi - Çalışma ortamının ergonomik düzenlemesi - İş yeri tasarımı ve konforu
6) Kişisel Koruyucu Donanımlar (KKD) - KKD türleri ve kullanımı - KKD’nin seçimi, kullanımı ve bakımı - KKD’nin iş kazalarının önlenmesindeki rolü
7) Yangın Güvenliği ve Acil Durum Planlaması - Yangın türleri ve yangın güvenliği önlemleri - Yangın söndürme ekipmanları ve kullanımı - Acil durum eylem planları ve tatbikatlar
8) Ara Sınav
9) Kimyasal, Biyolojik, Fiziksel ve Psikososyal Riskler - Kimyasal ve biyolojik tehlikeler ve korunma yöntemleri - Fiziksel tehlikeler (gürültü, titreşim, radyasyon) ve korunma yöntemleri - Psikososyal risk faktörleri ve stres yönetimi
10) İş Hijyeni ve Temizlik - İş hijyeninin önemi ve uygulamaları - Ortam havasının kalitesi ve havalandırma - Temizlik ve dezenfeksiyon prosedürleri
11) Makine ve Ekipman Güvenliği - Makine ve ekipmanlarda güvenlik önlemleri - Koruyucu sistemler ve bakım programları - Operatör eğitimi ve bilinçlendirme
12) Elektrik Güvenliği - Elektrik tehlikeleri ve riskleri - Elektrik kazalarının önlenmesi - Güvenli çalışma prosedürleri
13) Yüksekte Çalışma ve Düşme Tehlikeleri - Yüksekte çalışma sırasında alınması gereken önlemler - Düşme önleyici ekipmanlar ve kullanımı - Yüksekte çalışma eğitimleri ve tatbikatlar
14) İSG Yönetim Sistemleri - İSG yönetim sistemlerinin önemi (ISO 45001, OHSAS 18001) - İSG politikaları ve prosedürleri - Sürekli iyileştirme ve performans değerlendirme
15) Denetim, Kontrol ve İSG Kültürü - İSG denetimleri ve kontrol yöntemleri - İSG kültürünün geliştirilmesi ve çalışan katılımı - İSG performansının ölçülmesi ve raporlanması
16) Final Sınavı
Diğer Kaynaklar: https://www.kitapsec.com/Products/Is-Sagligi-ve-Guvenligi-Temel-Egitimi-Beta-Yayinevi-327731.html
https://www.kitapsec.com/Products/Is-Sagligi-ve-Guvenligi-ISG-Konu-Anlatim-Hap-Bilgiler-Kitabi-Pelikan-Yayinevi-699812.html
https://www.kitapsec.com/Products/Is-Sagligi-ve-Guvenligine-Genel-Bakis-Nobel-Yayinevi-549298.html
https://yetkin.com.tr/is-sagligi-ve-guvenligi-mevzuati-el-kitabi-12288
https://www.aristoyayinevi.com/guncel-is-guvenligi-mevzuati-aristo-yayinevi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Program Kazanımları
1) Bilgisayar bilimlerinin temel kavramlarını ve terminolojisini anlama.
2) C, C++, Java, Python gibi yaygın kullanılan programlama dillerinde kod yazabilme.
3) Algoritma ve veri yapıları konularında derinlemesine bilgi sahibi olma.
4) Yazılım projelerinin planlanması, yürütülmesi ve yönetimi konusunda bilgi sahibi olma.
5) Veritabanı tasarımı, yönetimi ve SQL sorgulama hakkında bilgi sahibi olma.
6) Bilgisayar ağları, internet teknolojileri ve iletişim protokolleri hakkında bilgi sahibi olma.
7) Çeşitli programlama dillerinde ve platformlarda etkili kod yazabilme.
8) Algoritmik düşünme yeteneği ile karmaşık problemleri çözebilme.
9) Matematiksel ve mantıksal düşünme yeteneklerini kullanarak yazılım çözümleri geliştirebilme.
10) Veritabanı oluşturma, yönetme ve sorgulama becerileri.
11) HTML, CSS, JavaScript ve ilgili frameworklerle web uygulamaları geliştirebilme.
12) Android ve iOS platformları için mobil uygulama geliştirme becerileri.
13) Yazılım geliştirme süreçlerinde ekip içinde etkin bir şekilde çalışabilme.
14) Yazılım projelerini planlama, yürütme ve yönetme becerileri.
15) Teknolojideki yenilikleri ve güncel gelişmeleri takip ederek sürekli öğrenme yetkinliği.
16) Teknik ve teknik olmayan paydaşlarla etkili iletişim kurabilme.
17) Yaratıcı düşünme ile yazılım projelerinde yenilikçi yaklaşımlar benimseme.
18) Kendi kendine öğrenme ve mesleki gelişim için gerekli motivasyona sahip olma.
19) Grafik tasarım alanında üretilmiş düşünce ve tasarımları, ekip çalışması içerisinde doğru uygulayabilecek ,bilgiye sahip olmak ve tasarım ve üretim alanındaki ekip ile uyumlu bir şekilde çalışabilecek düzeye getirmek.
20) Grafik tasarımın yaratım, uygulama ve üretim aşamalarını planlar. Bilgisayarda grafik programlarını kullanarak tasarımlarını görselleştirir.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma 1 % 10
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 30
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 28
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 4 4
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav 6 12
Ara Sınavlara Hazırlanma 2 5
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 5 11
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 90
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 3