İÇ MIMARLIK | |||||
---|---|---|---|---|---|
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | ICM105 | ||||||||
Ders İsmi: | İstanbul - Metropolü Tanımak-I: Senkronik Kesitler | ||||||||
Ders Yarıyılı: | 1. Yarıyıl / Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | Yok | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Düzeyi: |
|
||||||||
Dersi Veren(ler): | Öğretim Görevlisi Aslı Kıyak İngin, Araştırma Görevlisi Damla İnci |
Dersin Amacı: | Kentler kendilerini oluşturan fiziksel ve yapısal elamanların ötesinde gündelik hayatın parçası olan bir çok pratiğin, ilişkinin, üretimin, hareketin içinde olduğu dinamik bir yapıya sahiptir. Kenti onun vazgeçilmez parçası olan gündelik pratikler, sosyal, kültürel ve ekonomik özellikleriyle birlikte anlamak ve deneyimlemek gerekir. İstanbul tarih boyunca ve günümüzde üreten ve üretim ile iç içe bir kent olmuştur. Ders kapsamında kent merkezinde ve çeperinde yer alan farklı ölçeklerdeki ve özelliklerdeki üretim mekanlarına yakından bakılması ve keşfedilmesi amaçlanır. İstanbul farklı üretim pratiklerini - zanaat tarzı üretimden, imalathane ölçeğine ve seri üretime kadar farklı ölçekleri ve mekanları - bir arada barındırır. İstanbul’a özgü tasarım pratiği de kentteki üretim alanları ve üretim şekilleri ile yakından ilişkili olmayı gerektirir. Ders kapsamında didaktik ve hazır bir bilgilenme, öğrenme yaklaşımı yerine dönem boyunca kentteki farklı üretim mekanlarına yapılan geziler üzerinden birlikte ve bireysel keşiflerin farklı araç ve yöntemlerle kaydının tutulması amaçlanır. Her gezi ardından kaydı tutulan ve üretilen bilgi üzerine ortak tartışmalar ve değerlendirmeler yapılır. Her mekansal keşif aynı zamanda her öğrencinin kendisini, kendi ilgisini ve yaklaşımı keşfetmesini de içerir. Yapılan gezilerde kentten atölyeye hatta malzemeye kadar olan farklı ölçekleri bir arada görmek ve deneyimlemek de çok boyutlu düşünmeye, algılamaya ve kavramsallaştırmaya imkan tanır. Mimarlık, iç mimarlık, tasarım disiplinleri gibi yapmaya, üretmeye, malzemeye, kente, mekana ve düşünmeye yönelik pratikler için bizzat pratiğin temeline inmek, kentteki halleri ve kesitleri ile birebir karşılaşmak, malzemeye dokunmak, toplamak, farklı üretim şekillerini, mekanlarını, ürünlerini inceleyerek, sesleri, kokuları , dokuları takip ederek, bir esnafla sohbet ederek kente yakından tanıklık etmek, kendi deneyimlerimizi ve bilgimizi üretmek; ve bu karşılaşmayı olabildiğince erkene, öğrencilik yıllarına çekmek. |
Dersin Hedefi: | • İstanbul kentinin çok katmanlı yapısını farketmek • İstanbul’un çok katmanlı yapısını, üretim mekanları ve pratikleri perspektifinden ve bulunduğu bağlam içerisinde okumak • İstanbul ‘un kent merkezindeki ve çeperindeki çok çeşitli ve farklı üretim mekanlarını yakından tanımak • Farklı üretim mekanları ve ölçeklerini birbiri ile karşılaştırmalı inceleyebilmek • Kenti ve dolayısıyla onun vazgeçilmez parçası olan gündelik pratikleri ve yaşamı bulunduğu mekandan ve mimari yapıdan ayırmadan bir arada anlamak, keşfetmek, deneyimlemek • Üretim mekanlarını hem fiziksel hem de gündelik hayatın içinden, sosyal, ekonomik ve kültürel boyutlarıyla, üretim pratikleriyle bir arada kavramak • Bu mekanları kent, sokak, han, çarşı, dükkan, atölye, üretim ve malzeme gibi çok farklı ölçeklerde ve ölçekler arası gözlemlemek deneyimlemek • İlk karşılaştıkları bir kenti, mekanı hızlıca okuma ve yorumlama becerisi kazanma • Kenti senkronik kesitler aracılığı ile yürüyerek okumak, üretim mekanının aktörleri ile görüşmeler yapmak, malzemeyi ve üretim süreçlerini inceleyerek kenti, üretim mekanlarını ve üretimi farklı derinliklerde anlamak • Kenti harita üzerinden okuyabilmek • Deneyimlediği rotaları harita üzerine farklı yöntemlerle aktarabilmek • Gezilen üretim mekanlarıyla ve formlarıyla ilgili kavramsal yazılı ve görsel haritalama çalışması yaparak çok boyutlu bilgi ve deneyimi görselleştmek ve ilişkilendirmek • Bir kenti fiziksel, duyusal ve tensel olarak kavramak • Kentsel gözlem ve deneyimin kaydını farklı temsil araçlarıyla tutmak, konumlu bilgi üretmek • Kenti farklı anlatım araçlarıyla birlikte keşfetmek • Kentte çoğul okumalar yapabilmek • Kentte bağlamda özgün ve örtük olan bilgiyi bulmak, üretmek, görünür ve okunur kılmak • Kendi ilgisi, merakı peşinde gidebilmek, kendi deneyimini yaratmak • Bölgeye ait kartela, numune, örnek oluşturmak |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) İstanbul’un kentsel biçim ve mimari tip açısından önemli veya tipik yapıları/yapılı çevreleri hakkında bilgi edinir. |
||
2) Tarihi üretim mekanlarının niteliklerini, üretim ilişkilerini, sosyal ilişkileri kavrar. |
||
3) Kent merkezinde ve çeperinde yer alan farklı ölçeklerdeki ve özelliklerdeki üretim mekanlarını bilir. |
||
4) İstanbul’un üreten bir kent olarak yapısını, elemanlarını, aktörlerini, işleyişini kavrar. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Öğrenci kente dair farklı ölçeklerdeki deneyimini çeşitli sunum teknikleri ile ifade edebilir. |
||
2) Öğrenci, grup çalışması içerisinde bireysel ve ortak çalışmalar gerçekleştirir. |
||
3) Öğrenci, farklı ölçek ve üretim biçimleri arasındaki farklılık ve benzerlikleri ayırt edebilir. |
||
4) Harita okuma, kavramsal haritalama yapma becerileri edinir. |
||
5) Kenti kendi bedeni, duyuları, hareketi ile anlama, deneyimleme ve bunu yorumlama, yazılı ve görsel bilgiye çevirme becerisi edinir. |
||
6) Kendi tavrını geliştirme, ifade etme becerisi kazanır. |
||
7) Kentte, üretim mekanlarında farklı aktörlerle görüşme, diyaloğa girme, onları gözlemleme becerisi kazanır. |
||
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Kendi ilgi ve becerileri doğrultusunda bir odak konusu bulma ve bunu tüm farklı alanlarda takip etme ve geliştirme yetkinliği kazanır. |
||
2) Kendi ilgi ve becerilerini keşfetme, takip etme ve geliştirme yetkinliği kazanır. |
||
3) Kent, mimarlık, üretim, malzeme dinamiklerini bir arada ilişkisel ve ölçekler arası anlama yetisi kazanır. |
||
4) Öğrenci, farklı ölçekleri bir arada görerek ve deneyimleyerek çok boyutlu düşünme, algılama ve kavramsallaştırma yapar. |
||
5) Istanbul’daki üretim mekanlarını ve üretimi bağlamla, gündelik pratiklerle ilişkili olarak anlama yetisi kazanır. |
||
6) Farklı üretim mekanlarını ve ölçeklerini birbiri ile kıyaslar, farklılıklarını ve benzerliklerini ayırt etme yetkinliği kazanır. |
Hafta | Konu | ||
1) | Tanışma ve sergi ziyareti, Kale Tasarım ve Sanat Merkezi | ||
2) | Beşiktaş Fotokopiciler ve Kırtasiye Gezisi | ||
3) | Topkapı 2. Matbaacılar Sitesi Gezisi | ||
4) | Stüdyo Ortak Çalışma | ||
5) | Perşembe Pazarı Kıyı Bölgesi sokakları, Kurşunlu Han, Fatih Bedesteni Gezisi | ||
6) | Perşembe Pazarı Kara tarafı sokakları, Arap Cami ve çevresi Gezisi | ||
7) | Perşembe Pazarı Ticaret Han, Hırdavatçılar Çarşısı, Selanik Pasajı Gezisi | ||
8) | Stüdyo Ortak Çalışma | ||
9) | Ara Jüri | ||
10) | İMÇ Gezisi ve İMÇ Kooperatif yetkilileri ile görüşme | ||
11) | Stüdyo Ortak Çalışma | ||
12) | Stüdyo Çalışması | ||
13) | Şişhane Gezisi: Han, Sokaklar, Malzemeciler, Abajur ve Tel Atölyeleri, Avize Dükkanları, Okçumusa Caddesi, Çaycılar vb. | ||
14) | Stüdyo Çalışması- Online Teslimlerin Değerlendirilmesi | ||
15) | Sunum: "Made in Şişhane" ve Film Gösterimi, Final Teslimi Listesi Üzerinden Geçme ve Genel Değerlendirme Toplantısı | ||
16) | Final Jüri | ||
|
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
1 |
5 |
6 |
1 |
2 |
3 |
4 |
2 |
3 |
4 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları |
Soru-Cevap | |
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi | |
Laboratuvar | |
Sayısal Problem Çözme | |
Alan çalışması | |
Grup Çalışması / Ödevi | |
Bireysel Ödev | |
WEB Tabanlı Öğrenme | |
Staj | |
Yerinde Uygulama | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Seminer | |
Süpervizyon | |
Sosyal Faaliyet | |
Mesleki Faaliyet | |
Mesleki Gezi | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Okuma | |
Tez Hazırlama | |
Arazi Çalışması | |
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri | |
Diğer | |
Logbook | |
Röportaj ve sözlü görüşme | |
Araştırma | |
Film izleme | |
Kaynakça oluşturma | |
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme | |
Fotoğraf çekimi | |
Eskiz çizimi | |
Harita üzerinde işaretleme | |
Harita okuma | |
Doku örneği alma | |
Malzeme arşivi oluşturma | |
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Uygulama Sınavı | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Alan Çalışması | % 0 | |
Makale Kritik | % 0 | |
Makale Yazma | % 0 | |
Modül Grup Çalışması | % 0 | |
Beyin Fırtınası | % 0 | |
Rol Oynama + Dramatize Etme | % 0 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışma | % 0 | |
Ön Çalışma, Pekiştirme | % 0 | |
Uygulama Tekrarı vb. | % 0 | |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | % 0 | |
Proje Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Rapor Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sözlü Sınav | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Kanaat Notu | % 0 | |
Kurul-Committee | % 0 | |
Yazma Ödev Dosyası | % 0 | |
Portfolyo | % 0 | |
Take-Home Sınav | % 0 | |
Seyir Defteri | % 0 | |
Tartışma | % 0 | |
Katılım | 15 | % 15 |
Toplam | % 115 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 55 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 115 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Süresi | 14 | 56 |
Laboratuvar | ||
Uygulama | ||
Uygulama Sınavı | ||
Derse Özgü Staj | ||
Alan Çalışması | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | ||
Makale Kritik | ||
Makale Yazma | ||
Modül Grup Çalışması | ||
Beyin Fırtınası | ||
Rol Oynama + Dramatize Etme | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) | ||
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | ||
Proje Hazırlama + Sunma | ||
Rapor Hazırlama + Sunma | ||
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınavlara Hazırlanma | 4 | 25 |
ARA SINAV (Vize) | 1 | 5 |
Genel Sınava Hazırlanma | 4 | 29 |
GENEL SINAV (Final) | 1 | 5 |
Katılım | ||
Tartışma | ||
Portfolyo | ||
Take-Home Sınav | ||
Seyir Defteri | ||
Toplam İş Yükü | 120 | |
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) | 4 |