Dersin Amacı: |
Stüdyo I: Karşılaşmalar, tasarım eğitiminin ilk döneminde, stüdyonun her aktif bileşenin bireysel ve kolektif potansiyelini eylemler ile, yavaş yaparak keşfe çıktığı bir ortam tahayyülüdür. Yarıyıl süresince başka başka malzemeleri, ortamları, yapma biçimlerini ve sistemleri araştırmayı, onlara aşinalık kazandırmayı, dokunarak ve yaparak davranışlarını, performanslarını, potansiyellerini keşfetmeyi, imkânlarını zorlamayı amaçlar. Henüz ‘bilmeme’ hali ile merak etmeye, fark etmeye, keşfetmeye, yavaşlamaya, yakından bakmaya, temas etmeye, derin düşünmeye, yaparak kendine, şeylere, birbirine ve yere sorular sormaya, tüm duyuları harekete geçirmeye, karşılaşmalara açık olmak üzere kurgulanmıştır. Karşılaşmalar, bir araştırma grubu olarak öğrenci ve öğreten ayrımının ortadan kalktığı ve herkesin beraber, işbirliği içinde çalıştığı, birbirinden öğrendikleri bir pedagojik yaklaşıma sahiptir: Deneyler, denemeler, deneyimler ve tartışmalar. Dolayısıyla sonuçlar, nihai ürünler değil, henüz başlamış yeni bir yolculuğun potansiyel parçalarıdır: yaparak ve madde ile düşünme, yavaşlık ve elleri kirletme, deneme-yanılmalar, süreçler, gövde ile deneyimleme, gözlem ve tartışma, otobiyografik anlatılar ve deneyim kayıtları gibi. Temel motivasyonu, öğrenmeyi [yeniden ve yaparak] öğrenmedir.
Stüdyo, başka başka malzemelerin, ortamların, yapma biçimlerinin ve sistemlerin deneyimlendiği, şeylerin maddesi, doğa ve dünya ile ilişki kurduran alt modüllerinden oluşur.Bu modüller, stüdyo kurgusuna bağlı olarak yıl içerisinde farklılık gösterebilir. Malzeme, teknik ve sistem araştırmaları, eş zamanlı olarak stüdyo seminerleri ve atölyeler ile başka stüdyo deneyimlerinin de paylaşım ortamına dönüşür. |
Dersin Hedefi: |
• Tasarım yapma cesareti kazanmak.
• El ile yapma becerilerini keşfetmek ve geliştirmek.
• Farklı malzemeler ve yapım tekniklerinin olanaklarını keşfetmek: Malzemenin dönüşümü, değişimi, farklı tekniklere nasıl yanıt verdiği gibi deneyler gerçekleştirmek.
• Malzemeyi dokunarak tanımak.
• Açık kaynak tasarım ve üretici platformlarını tanımak.
• Kentteki farklı tasarımcıları ve küçük üretici gruplarını tanımak.
• Üretici gruplar ve tasarımcılarla tanışmak ve kentteki dinamik tasarım ağlarına dahil olmak. |
Dersin Veriliş Şekli: |
Yüz yüze
|
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Tasarımda kullanılabilecek çeşitli malzemelerin olanaklarını bilir.
|
2) Tasarımda malzemenin olanaklarının ve tekniklerin önemini kavrar.
|
3) Tasarımda yenilikçi bakış açısının ve el ile yaparak keşfetmenin önemini kavrar.
|
4) Tasarımın çok yönlü süreçlerden oluştuğunu kavrar.
|
5) Tasarımda açık erişimli bilgi kaynaklarının önemini kavrar.
|
6) Tasarımda ekolojik konuların, atık malzemenin, ileri dönüşüm ve geri dönüşümün önemini kavrar.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) El becerilerini kullanır.
|
2) Kendi yapım tekniklerini ve malzeme kütüphanesini geliştirir.
|
Yetkinlikler
(Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Çeşitli malzemeler kullanarak birebir tasarımlar yapmaya yetkinlik gösterir.
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Giriş, Karşılaşma I, Malzemelerin potansiyelleri - Pafta |
2) |
Giriş, Karşılaşma I, Malzemelerin potansiyelleri - Heykel |
3) |
Giriş, Karşılaşma I, Mekan Atmosferi
|
4) |
Giriş, Karşılaşma I, Kavramsal Sanat - Acı |
5) |
Giriş, Karşılaşma I, Film ve Kolaj - The Matrix, Fransız Yeni Dalga Yapımları
|
6) |
Karşılaşma II Beton: Araştırmalar |
7) |
Karşılaşma II Beton: Araştırmalar |
8) |
Karşılaşma II Beton: Araştırmalar |
9) |
Karşılaşma III, Kumaş ve dikiş |
10) |
Karşılaşma III, Kumaş ve dikiş
|
11) |
Karşılaşma III, Kompozit kumaş ve plastikler: Kompozit kumar yapma, Malzeme Tasarlamak, plastik geri dönüştürme
|
12) |
Karşılaşma III, Kompozit kumaş ve plastikler: Kompozit kumar yapma, Malzeme Tasarlamak, plastik geri dönüştürme |
13) |
Karşılaşma IV, Kamusal Alan: Kentin tenine dokunmak |
14) |
Karşılaşma IV, Kamusal Alan: Kentin tenine dokunmak |
15) |
Karşılaşma IV, Kamusal Alan: Kentin tenine dokunmak |
Diğer Kaynaklar: |
Balmond, C. (2008). Element. München: Prestel Pub.
Gjerde, E. (2018). Origami Tessellations Awe-Inspiring Geometric Designs. Massachusetts: A K Peters/CRC Press.
Goldman, F. E. (2014). Geometric Origami. San Diego: Thunder Bay Press.
Haraway, D. (1976). Crystals, Fabrics, and Fields. New York: Yale University Press.
Haraway, D. (1991). Simians, Cyborgs, and Women: The Reinvention of Nature. London & New York: Routledge.
Haraway, D. (2003). The Companion Species Manifesto: Dogs, People, and Significant Otherness. Chicago: Prickly Paradigm Press.
Haraway, D. (2007). When Species Meet. USA: University Of Minnesota Press.
Haskell, D.G. (2019). Saklı Orman: Bir Biyologun Güncesi. Ekofil Yayınları.
Hesse, H. (2018). Ağaçlar. İstanbul: Kolektif Kitap.
Hooks, B. (1993). Teaching to Transgress, Education as the Practice of Freedom. Canada: Post Hypnotic Press Inc.
Ingold, T., & Lee, J. (2016). Anthropological Studies of Creativity and Perception. London: Routledge.
Ingold, T. (2013). Making: Anthropology, Archaeology, Art and Architecture. London & New York: Routledge.
Jackson, P. (2011). Folding Techniques for Designers: From Sheet to Form. Londra: Laurence King Publishing.
Jackson, P. (2013). Cut And Fold Techniques for Promotional Materials. London: Laurence King Publishing.
Jackson, P. (2014). Cut And Fold Techniques For Pop-Up Designs. London: Laurence King Publishing.
Noll, T. (2007). The Joint Book Complete Guide to Wood Joinery. New York: Chartwell Books.
Pawson, D. (2004). Handbook Of Knots. London: DK Publishing.
Pearce, P. (1980). Structure in Nature Is a Strategy for Design. Cambridge: The MIT Press.
Sennett, R. (2013). Zanaatkar. İstanbul: Ayrıntı Yayınları.
Stein, M. et al. (2016). Blueprint for Counter Education. Los Angeles: Inventory Press.
Sumiyoshi, T., & Matsui, G. (1991). Wood Joints In Classical Japanese Architecture. Tokio: Kajima Institute Publishing Company.
Vyzoviti, S. (2012). Folding Architecture. Amsterdam: BIS Publishers B.V.
Vyzoviti, S. (2012). Supersurfaces. Amsterdam: BIS Publishers B.V. |
|
Soru-Cevap |
|
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi |
|
Laboratuvar |
|
Sayısal Problem Çözme |
|
Alan çalışması |
|
Grup Çalışması / Ödevi |
|
Bireysel Ödev |
|
WEB Tabanlı Öğrenme |
|
Staj |
|
Yerinde Uygulama |
|
Proje Hazırlama |
|
Rapor Yazma |
|
Seminer |
|
Süpervizyon |
|
Sosyal Faaliyet |
|
Mesleki Faaliyet |
|
Mesleki Gezi |
|
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) |
|
Okuma |
|
Tez Hazırlama |
|
Arazi Çalışması |
|
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri |
|
Diğer |
|
Logbook |
|
Röportaj ve sözlü görüşme |
|
Araştırma |
|
Film izleme |
|
Kaynakça oluşturma |
|
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme |
|
Fotoğraf çekimi |
|
Eskiz çizimi |
|
Harita üzerinde işaretleme |
|
Harita okuma |
|
Doku örneği alma |
|
Malzeme arşivi oluşturma |
|
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
|