DIŞ HEKIMLIĞI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: DIS 417
Ders İsmi: Ortodonti-II
Ders Yarıyılı: 7. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 3 3 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Prof. Dr. Sibel Biren, Doç. Dr. Feyza Eraydın, Doç. Dr. İlhan M. Dağsuyu, Dr. Öğr. Üyesi İpek Şavkan, Dr. Öğr Üyesi Merve Kurnaz

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Öğrenciye ortodontik tedavi gerekliliği ve ihtiyacı, basit aygıtlarla yapılacak hareketli tedavi endikasyonu ve planlaması bilgi verme, ve öğrenciyi gerekli olduğunda hastaya güncel ortodontik tedavi teknikleri hakkında bilgi verebilmesi için yeterli ortodontik bilgi ile donatma.
Dersin Hedefi: Öğrencinin ortodontik tedavilerin gerekliliğini kavraması ve basit aygıtlar ile yapılacak tedaviler hakkında bilgi sahibi olmasını sağlayarak, gerekli durumlarda hastaya ortodontide güncel tedavi teknikleri ile ilgili bilgi verebilme becerisini kazandırmak.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Ortodontik tedavide kullanılan materyallerin özelliklerini bilme.
  2) Diş hareketinin biyolojik ve mekanik temellerini tanımlama.
  3) Düzeltici ortodontik tedavinin güncel kullanımı ile ilgili bilgi sahibi olma.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Hastayı tedavi seçenekleri ile ilgili olarak etkin bir şekilde bilgilendirme.
  2) Ortodontik sorun kendi bilgi ve beceri sınırlarını aşıyorsa hastayı bir ortodontiste gönderme.
  3) Karma dişlenme döneminde koruyucu ve önleyici ortodontik tedavi planlama ve yürütme.
  4) Hareketli bir apareyin tutucu ve aktif elemanlarını uygun şekilde bükme ve teknisyenin yaptığı işlerin kalitesini tanıma.
  5) Basit hareketli aygıtları tasarlama ve yapma.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Olası ortodontik tedavi şekilleri hakkında hastayı bilgilendirme.
  2) Hareketli ortodontik aygıtların,fonksiyonel aygıtların ve ekspansiyon aygıtlarının özelliklerini, endikasyonlarını ve etki şekillerini bilme.
  3) Ortodontik olguların tedavisinde biyomateryal ve biyomedikal bilimleri birleştirme ve kullanma.
  4) Sınırlarının farkında olma ve ne zaman uzmana yönlendireceğini bilme.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Teorik:Ortodontik Materyaller (FE) / Uygulama: Topuz Kroşe bükümü
2) Teorik: Sürme Rehberliği (MK) / Uygulama: Topuz Kroşe bükümü
3) Teorik:Seri Çekim ( MK) / Uygulama: Kanin retraktörü bükümü
4) Teorik:Hareketli Apareylerle Koruyucu Ortodontik Tedavi (İŞ) /Uygulama: Kanin retraktörü bükümü
5) Teorik: Hareketli Apareylerle Durdurucu Ortodontik Tedavi (İŞ) / Uygulama:Adams Kroşe Bükümü
6) Teorik:Fonksiyonel Tedavinin Felsefesi (SB) /Uygulama:Adams Kroşe Bükümü
7) Teorik: Fonksiyonel Tedavi Apareyleri (SB) /Uygulama:Adams Kroşe Bükümü
8) Teorik:Ortodontik Diş Hareketinin Biyomekanik Prensipleri (FE) / Uygulama: Vestibül Ark bükümü
9) Teorik:Orotodontik Diş Hareketinin Histolojisi (FE) / Uygulama: Vestibül Ark Bükümü
10) Teorik:Maksiller Darlık ve Transvers Anomaliler (SB) / Uygulama: Geri Dönen Vestibül Ark Bükümü
11) Teorik:Yavaş ve Hızlı Palatal Ekspansiyon (SB) / Uygulama: Geri Dönen Vestibül Ark Bükümü
12) Teorik: Sabit Ortodontik Tedavi Teknikleri (MK) / Z zemberek bükümü
13) Teorik:Açık Kapanış ve Vertikal Anomaliler (MK) / Z zemberek bükümü
14) Molar Distalizasyon Yöntemleri (İŞ) / Uygulama: Telafi
Diğer Kaynaklar: 3. Prof. Dr. İlter UZEL, Prof. Dr. Ayhan ENACAR, Ortodontide Sefalometri; Çukurova Üniversitesi Basımevi, Basım yılı, Adana 2000
4. Prof. Dr. Yahya TOSUN Sabit Ortodontik Apareylerin Mekanik Prensipleri Ege Üniversitesi Basımevi, İzmir 1993
5. Prof. Dr. Yahya TOSUN, Serbest Diş Hekimliğinde Ortodonti, Titizler Grafik Ofset Baskı Hizmetleri, 2003
6. Contemporary orthodontics. 3rd Ed.,Proffit,William and Fields, Henry, The Mosby Co.
7. Laura Mitchell, An introduction to Orthodontics (Oxford Medical Publications) (paperback) Oxford University Pres,USA; 2nd Edition (June 7, 2001) ISBN-10:0192631845 ISBN-13:978-0192631848
8. Textbook of Orthodontics. Samir E. Bishara, Saunders Co. ISBN 0-7216-8289-8
9. Orthodontics, 4th Edition - Current Principles and Techniques, Thomas M. Graber, DMD, MSD, PhD, OdontDr, DSc, ScD, MD, FDSRCS(Eng), Robert L. Vanarsdall, Jr., DDS and Katherine W. L. Vig, BDS, MS, FDS(RCS), DOrth ISBN: 0323026214 ISBN-13: 9780323026215
10. Erken Ortodontik Tedavi, Türkçeye çeviri editörü:Prof.Dr.Tülin Taner, Doç.Dr.Banu Sağlam Aydınatay, ISBN: 978525235205
11. Ortodontik Tedavi: Kavramlar ve Stratejiler, Frans P.G.M. van der Linden, Çeviri Editörü: Prof. Dr. Tülin ARUN, ISBN : 978-605-88563-0-1

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

1

2

3

4

1

2

3

Program Kazanımları
1) Ağız ve diş sağlığına ilişkin normal, anormal ve patolojik yapıları ve işlevi derinlemesine öğrenir.
2) Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği temel ve güncel bilgilere sahiptir.
3) Klinik aşamasında bu bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirir.
4) Öğrendiklerini bütüncül bir yaklaşımla meslek pratiğinde uygular.
5) Bilgilerin doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilir.
6) Teşhise sistematik yaklaşım gösterebilir.
7) Doğru teşhis ve tedavi planı ile hastalar için optimum bakım uygular.
8) Diş hekimliği ile ilgili klinik ve araştırmaları bağımsız yürütür.
9) Dental tedavide kullanılan tüm teknolojik araçların kullanılmasın da sorumluluk alır.
10) Rutin uygulamalarda ya da olağanüstü durumlarda tek başına sorumluluk alır, planlar ve yönetir.
11) Yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek; sürekli profesyonel gelişimine katkı sağlayacak ulusal ve uluslararası akademik çalışmalara katılır, yazılı, sözlü ve görsel olarak meslektaşları ile bilgi alışverişinde bulunur.
12) Kanıta dayalı diş hekimliği bilgilerini takip eder ve edindiği güncel bilgileri ulusal değerler ve ülke gerçekleri çerçevesinde toplumun yararına olacak şekilde meslek pratiğinde kullanır.
13) Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
14) Toplumsal düzeyde koruyucu programlarda görev ve sorumluluk alır, hasta odaklı, insan haklarına uygun, sağlık ekonomisi ile uyumlu bir yaklaşımla çağdaş tedavi yöntemlerini uygulayarak sağlığın korunmasını ve geliştirilmesini sağlar.
15) Toplumsal sorumluluk proje ve etkinlikleri düzenleyebilir ve bunları uygulayabilir.
16) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) kullanarak alanındaki bilgileri takip eder, sözlü ve yazılı iletişim kurar.
17) Diş hekimliğinde girişimcilik, iş uygulamaları ve süreçleri ile yenilikçi teknoloji ilkesini uygular.
18) Mesleğinin gerektirdiği etik kurallar ve yasal sorumluluklarını bilir.
19) Ağız ve diş sağlığı hizmetlerinin sunumu ve yönetiminde; ekip çalışması, liderlik, risk yönetimi, hasta güvenliği, sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite süreç yönetimi, kişisel gelişim, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, konularında bilgi sahibidir.
20) Klinik yönetimi, yardımcı personel eğitimi, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri konularında gerekli uygulamaları yapar.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar % 0
Final % 0
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 0
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 0
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 0
Toplam % 0

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar
Uygulama 14 42
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma
ARA SINAV (Vize) 1 5
Genel Sınava Hazırlanma 13 13
GENEL SINAV (Final) 1 2
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 90
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 3