DIŞ HEKIMLIĞI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: IKU-F-218
Ders İsmi: Tasarımda Düşünmenin Temelleri
Ders Yarıyılı: 7. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan Dışı Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Gör. BURCU ÖZTUNÇ KESKİN

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Yaratıcılık ile zihinsel süreç korelasyonunda tasarım üzerindeki etkileri konusunda öğrenciler bilgilendirilecektir. Eleştirel ve yaratıcı düşünceyi birleştirerek farklı unsurlar ile daha kolay bağlantı kurması sağlanmaktadır.
Dersin Hedefi: Tasarım zihin içerisinde oluşturma ve planlama sürecidir. Bu derste yaratıcılık ile tasarım arasındaki bağ kurularak, kendi yaratıcı fikirlerini geliştirmeleri hedeflenmektedir. Tasarım ve yaratıcılığın geliştirilmesi, bakış açıları, öğrencilerin günlük hayatında sorun çözebilme ve çözüm odaklı düşünebilme yeteneğini de geliştirmektedir.
Dersin Veriliş Şekli: E-Öğrenme

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Problem çözer
  2) BİLGİ: Yaratıcılık ve Tasarım kavramının teknik anlamda içeriği ve insan hayatındaki öneminin kavranması esas alınmıştır. Tasarımda yaratıcı düşünmenin önemi ve görsel tasarım yeni fikir üretmeye yönelik beceri kazandırılması sağlanmaktadır. BECERİ: Tasarımda farklı düşünme modeli geliştirebilmek ve yaratıcı düşünme fikirlerini keşfetmeleri ile çözüm odaklı mantık geliştirme kabiliyeti kazanması hedeflenmektedir. YETKİNLİK: Öğrencinin tasarım kavramının aşamalarını bilerek, tasarımın doğru değerlendirebilmesi amaçlanmaktadır. Yaratıcılık kavramını tasarım faktörü ile birleştirerek, yaratıcı süreci geliştirmeye yardımcı zihinsel araçları öğrenmeleri öngörülmektedir. Doğru kaynak araştırma ve veri toplama sayesinde mesleki alan içerisinde tasarımda yaratıcı düşünce modeli ile görsel yönlerinin gelişmesi sağlanmaktadır.
  3) BİLGİ: Yaratıcılık ve Tasarım kavramının teknik anlamda içeriği ve insan hayatındaki öneminin kavranması esas alınmıştır. Tasarımda yaratıcı düşünmenin önemi ve görsel tasarım yeni fikir üretmeye yönelik beceri kazandırılması sağlanmaktadır. BECERİ: Tasarımda farklı düşünme modeli geliştirebilmek ve yaratıcı düşünme fikirlerini keşfetmeleri ile çözüm odaklı mantık geliştirme kabiliyeti kazanması hedeflenmektedir. YETKİNLİK: Öğrencinin tasarım kavramının aşamalarını bilerek, tasarımın doğru değerlendirebilmesi amaçlanmaktadır. Yaratıcılık kavramını tasarım faktörü ile birleştirerek, yaratıcı süreci geliştirmeye yardımcı zihinsel araçları öğrenmeleri öngörülmektedir. Doğru kaynak araştırma ve veri toplama sayesinde mesleki alan içerisinde tasarımda yaratıcı düşünce modeli ile görsel yönlerinin gelişmesi sağlanmaktadır.
  4) Fikir geliştirir
  5) Kaynak araştırır
  6) Yaratır
  7) Yaratıcı düşünür
  8) Eleştirir
  9) Yorumlar
  10) Yaratıcı analiz eder
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Dersin Genel İçeriği İle İlgili Genel Bilgilendirme
2) Yaratıcılık Kavramının Kapsamı ve Tanımı
3) Yaratıcılık Çeşitleri (Bireysel Yaratıcılık ve Sanatsal Yaratıcılık)
4) Sanat - Estetik- Yaratıcılık Kavramlarının Tanımı 1
5) Sanat - Estetik- Yaratıcılık Kavramlarının Tanımı 2
6) Yaratıcı Düşünme Süreci ve Akıl Yürütme Teknikleri
7) Yaratıcılık Sürecinin Tasarım ile Olan İlişkisi
9) Tasarım Kavramı
10) Tasarımda Yaratıcılığın Yeri
11) Yaratıcılık ve Beyin İlişkisinin Tasarım Üzerinde Nasıl Etkileri
12) Tasarım Süreci, Düşünme ve Yeni Fikir Bulma
13) Tasarım İlkeleri
14) Görsel Düşünme, Yaratıcılık ve Tasarım
Diğer Kaynaklar: Adler, A. (2004)"İnsanın Doğası", Çev: Ayşen Tekşen Kapkın, Payel Yayınevi, İstanbul
Bataille, G. (1997)"Eros’un Gözyaşları", Göçebe Yayınları, İstanbul
Blackham, H. J. ( 2005) "Altı Varoluşçu Düşünür" ,Dost Yayınevi, Ankara
Erden, M., & Akman, Y. (1997)"Eğitim Psikolojisi", Arkadaş Yayınları, Ankara
Ezici, A. K. (2005). “Sanatçının Kişiliği ve Yaratma Psikolojisi”, Anadolu Psikiyatri Dergisi, 6, 122-127
Fisher, E. (2005). Sanatın Gerekliliği", Çev.: Cevat Çapan, Payel Yayınları, İstanbul

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

1

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Ağız ve diş sağlığına ilişkin normal, anormal ve patolojik yapıları ve işlevi derinlemesine öğrenir.
2) Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği temel ve güncel bilgilere sahiptir.
3) Klinik aşamasında bu bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirir.
4) Öğrendiklerini bütüncül bir yaklaşımla meslek pratiğinde uygular.
5) Bilgilerin doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilir.
6) Teşhise sistematik yaklaşım gösterebilir.
7) Doğru teşhis ve tedavi planı ile hastalar için optimum bakım uygular.
8) Diş hekimliği ile ilgili klinik ve araştırmaları bağımsız yürütür.
9) Dental tedavide kullanılan tüm teknolojik araçların kullanılmasın da sorumluluk alır.
10) Rutin uygulamalarda ya da olağanüstü durumlarda tek başına sorumluluk alır, planlar ve yönetir.
11) Yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek; sürekli profesyonel gelişimine katkı sağlayacak ulusal ve uluslararası akademik çalışmalara katılır, yazılı, sözlü ve görsel olarak meslektaşları ile bilgi alışverişinde bulunur.
12) Kanıta dayalı diş hekimliği bilgilerini takip eder ve edindiği güncel bilgileri ulusal değerler ve ülke gerçekleri çerçevesinde toplumun yararına olacak şekilde meslek pratiğinde kullanır.
13) Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
14) Toplumsal düzeyde koruyucu programlarda görev ve sorumluluk alır, hasta odaklı, insan haklarına uygun, sağlık ekonomisi ile uyumlu bir yaklaşımla çağdaş tedavi yöntemlerini uygulayarak sağlığın korunmasını ve geliştirilmesini sağlar.
15) Toplumsal sorumluluk proje ve etkinlikleri düzenleyebilir ve bunları uygulayabilir.
16) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) kullanarak alanındaki bilgileri takip eder, sözlü ve yazılı iletişim kurar.
17) Diş hekimliğinde girişimcilik, iş uygulamaları ve süreçleri ile yenilikçi teknoloji ilkesini uygular.
18) Mesleğinin gerektirdiği etik kurallar ve yasal sorumluluklarını bilir.
19) Ağız ve diş sağlığı hizmetlerinin sunumu ve yönetiminde; ekip çalışması, liderlik, risk yönetimi, hasta güvenliği, sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite süreç yönetimi, kişisel gelişim, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, konularında bilgi sahibidir.
20) Klinik yönetimi, yardımcı personel eğitimi, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri konularında gerekli uygulamaları yapar.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 4 16
Proje Hazırlama + Sunma 2 2
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma 3 3
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 6 12
ARA SINAV (Vize) 1 2
Genel Sınava Hazırlanma 10 20
GENEL SINAV (Final) 1 2
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 85
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 2