BESLENME VE DIYETETIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: IKU-C-214
Ders İsmi: Eğitim Sosyolojisi
Ders Yarıyılı: 5. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 0 2 2
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan Dışı Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): FATMA NEZİHE GÜMÜŞ

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Dersin amacı; eğitim sosyolojisinde temel yaklaşımlar, eğitimin kavramı ve eğitimin toplumsal işlevini anlamak, Türkiye de ve dünyada eğitimin işlevlerini karşılaştırmak, Türkiye’de eğitim ve
modernleşme arasındaki ilişki çerçevesinde okullar üzerine sosyolojik bakış açısı geliştirmek, eğitim sistemindeki hem sorunlar hem de çözümler üzerine öğrencinin yorum yapabileceği bir birikime sahip olmasını sağlamaktır.
Dersin Hedefi: .Ders Hedefi (Türkçe):

• Eğitim sosyolojisinin temel yaklaşımlarını anlamak.

• Eğitimin kavramını ve toplumsal işlevlerini incelemek.

• Türkiye ve dünyada eğitimin işlevlerini karşılaştırmak.

• Türkiye’deki eğitim ve modernleşme ilişkisini analiz etmek.

• Eğitim sistemindeki sorunlara ve çözümlere yönelik eleştirel bir bakış açısı geliştirmek.

Dersin Veriliş Şekli:

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Ders Kazanımları: 1. Eğitim sosyolojisinin temel kavramlarını ve yaklaşımlarını açıklayabilir. 2. Eğitimin toplumsal işlevlerini analiz edebilir. 3. Türkiye ve dünya eğitim sistemlerini işlevsel açıdan karşılaştırabilir. 4. Türkiye’deki eğitim ve modernleşme ilişkisini değerlendirebilir. 5. Eğitim sistemindeki sorunları tanımlayarak çözüm önerileri geliştirebilir. 6. Okullara sosyolojik bir bakış açısıyla yaklaşabilir.
  2) Ders Kazanımı: Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler: 1. Eğitim sosyolojisinin temel kavram ve yaklaşımlarını öğrenir. 2. Eğitimin toplumsal işlevlerini analiz edebilir. 3. Türkiye ve dünyadaki eğitim sistemlerini karşılaştırabilir. 4. Eğitim ve modernleşme ilişkisini sosyolojik bir bakış açısıyla değerlendirebilir. 5. Eğitim sistemindeki sorunları tanımlayıp çözüm önerileri geliştirebilir.
  3) Ders Kazanımı: Bu dersi başarıyla tamamlayan öğrenciler: 1. Eğitim sosyolojisinin temel kavram ve yaklaşımlarını öğrenir. 2. Eğitimin toplumsal işlevlerini analiz edebilir. 3. Türkiye ve dünyadaki eğitim sistemlerini karşılaştırabilir. 4. Eğitim ve modernleşme ilişkisini sosyolojik bir bakış açısıyla değerlendirebilir. 5. Eğitim sistemindeki sorunları tanımlayıp çözüm önerileri geliştirebilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Eğitim sosyolojisine giriş, eğitim sosyolojisi neden gereklidir?
2) Eğitim – toplumsal gelişim arasındaki ilişki
3) Okulun toplumsal işlevleri, okul yapısı
4) Okulun toplumsal işlevleri, okul yapısı
5) Türkiye’de modernleşme ve eğitim
6) Türkiye’de eğitim sistemi ve okulların tarihi
7) Günümüz eğitim sistemi
8) ARA SINAV -
9) Okulların mevcut durumu; sorunlar üzerine tartışma
10) Türkiye’de son dönem eğitim politikaları
11) Eğitim ve ekonomik eşitsizlik
12) Eğitim ve cinsiyet eşitsizliği
13) Türkiye’ye göç ve göç eden çocukların eğitim hakkı
14) Türkiye’de üniversite eğitimi, Öğrenciler ile Türkiye’de üniversite eğitimi üzerine tartışma
15) FİNAL SINAV HAFTASI
Diğer Kaynaklar: Tezcan, Mahmut. (2006). Eğitim sosyolojisi. Ankara: Anı Yayınları.
Dewey, John. (2015). Okul ve toplum. Ankara: Pegem Akademi Yayıncılı

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

2

Program Kazanımları
1) Beslenme ve tıp bilimleri ile ilgili temel kavramları bilir
2) Beslenme ve besinlerin sağlıkla çift yönlü ilişkisini bilir.
3) Gıda, beslenme ve sağlık mevzuatını bilir
4) Yeterli mesleki terminoloji bilgisine sahiptir
5) Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar.
6) Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
7) Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür.
8) Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
9) En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.
10) Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
11) Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişimi öğrenir
12) Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
13) Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür
14) Hasta yakınları, doktorlar ve meslektaşları ile etkin iletişim kurabilir, bilgi verici olur.
15) Beslenme ve diyetetik uygulamalarında görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. Edindiği bilgi ve becerilerle beslenme ve diyetetik alanındaki hizmetin örgütlenmesi, yürütülmesi, değerlendirilmesi konusunda bireysel ve ekip üyesi olarak kalite yönetimi ve süreçleri çerçevesinde sorumluluk alır.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Tartışma % 0
Katılım % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 11 11
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 4 12
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 3 9
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 62
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 2