HEMŞIRELIK
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: HEM 728
Ders İsmi: Okul Hemşireliği
Ders Yarıyılı: 8. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan İçi Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Gökçe ÇİÇEK

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Çocukluk dönemlerine göre büyüme-gelişmenin takip edilmesini, okul sağlığı hizmetleri kapsamında; hemşirelik problem çözme basamaklarının hasta / sağlıklı çocuk ve ailelerinin bakımında etkin bir şekilde kullanabilmesini öğretmek.
Dersin Hedefi: Okul sağlığı hemşireliğine yönelik öğrencilerin bilgi ve becerilerini geliştirmek.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Okul sağlığı hizmetlerinin temel ilkelerini ve önemini kavrar.
  2) Okul hemşireliği uygulama standartlarını kavrar
  3) Okul hemşireliği rollerini bilir
  4) Okulda verilen sağlık hizmetlerini bilir
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Dünya'da ve Türkiye’de okul sağlığı uygulamaları ve hemşireliğinin önemini anlar
  2) Sağlıklı okul çevresi çalışmalarını öğrenerek çocuk sağlığını bozan, sık karşılaşılan sorunların önlenmesinin önemini kavrar
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Ekip anlayışı içinde okul çocuğunu aile ve çevresi ile bir bütün olarak değerlendirir
  2) Okul dönemi çocuğun büyüme ve gelişme sürecine etki eden faktörleri tanımlar

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Okul Hemşireliğine Giriş
2) Okullarda Sağlık Eğitimi
3) Okul Çağında Sağlığın Değerlendirilmesi
4) Okul Çocukluğu Dönemi (6-10 Yaş)
5) Ergenlik/Adölesan Dönemi (10-21 Yaş)
6) Covid 19 Pandemi Sürecinde Engelli ve Kronik Hastalığı Olan Okul Çocuğu ve Adölesanlara Yaklaşım Covid-19 Pandemi Sürecinde Okul Çağı Çocuğunun ve Adölesanların Mental Sağlığının Değerlendirilmesi ve Korunması
7) Okul Hemşireliği Güncel Çalışmalar ve Covid-19
8) Temel Yaşam Desteği
9) Okullarda Özel Sağlık Sorunları I
10) Okullarda Özel Sağlık Sorunları II
11) COVID-19 Pandemi Sürecinde Okul Çağı Çocuklarında ve Adölesanlarda Beslenme ve Fiziksel Aktivite
12) Sağlıklı ve Güvenli Okul Çevresi
13) Okullarda Acil Durum Eylem Planı
14) Okul Sağlığı Hemşireliği Mevcut Durum, Sorunlar
Diğer Kaynaklar: 1. Erefe, Bayık, Bahar, Özsoy, Türkistanlı, Uysal, Uğurlu. Halk Sağlığı Hemşireliği Ders Notları, Ege Üniv.
Yayını, İzmir, 2000.
2. Çavuşoğlu H., Çocuk Sağlığı Hemşireliği, Cilt 1-2, Sistem Ofset Basım Yayın San. Tic. Ltd. Şti. Ankara,
2008.
3. Dirican R, Bilgel N. Halk Sağlığı (Toplum Hekimliği) Uludağ Üniversitesi Basımevi, Bursa,1993.
4. Bertan M, Güler Ç. Halk sağlığı Temel Bilgiler, Güneş Kitabevi, 1995, Ankara
5. Tuncel N, Şanlı T, Perk M. Halk Sağlığı Hemşireliği, AÜAÖF yayınları, Eskişehir,1992
6. Spradley BW, Allender JA. Community Health Nursing Concepts and Practice. 4. ed. Lippincott,
Philadelphia,1996.
7. McEven M. Community-Based Nursing an İntraduction. WB Saunders Co. USA, 1998.
8. Neufer L. The Role Of The Community Health Nurse İn Enviromental Health. Public health Nursing,
11(3); 155-162 ,1994.
9. Smith C., Maurer F. (2000) Community Health Nursing Theory and Practice. Second Edition, WB
Saunders, Philedelphia

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

Program Kazanımları
1) Mesleki uygulamaların temeli olan kuram ve modelleri bilir.
2) Hemşirelik değerleri ve etik ilkelere uygun davranır.
3) Hemşirelik rollerine uygun beceriler sergiler.
4) Hemşirelik bakım sürecini etkin kullanır ve bakımda kanıta dayalı uygulamalara yer verir.
5) Hemşirelik uygulamaları ile ilgili yasa, yönetmelik ve mevzuata uygun davranır.
6) Bilişim ve bakım teknolojilerini kullanır.
7) Bilimsel araştırma, proje ve inovasyona yönelik çalışmaların en az birinde yer alır.
8) Birey, aile ve toplumun sağlığının korunması, geliştirilmesi ve sürdürülmesi uygulamalarında etkin rol alır.
9) Disiplin içi ve disiplinler arası ekip iş birliği içerisinde çalışır.
10) Birey, aile, toplum ve meslektaşları ile etkili iletişim kurar.
11) Hemşirelik uygulamalarında eleştirel düşünme ve sorun çözme yaklaşımını kullanır.
12) Hemşireliğe yönelik çalışma alanlarında liderlik becerilerini kullanır.
13) En az bir yabancı dili kullanarak etkili iletişim kurar ve alanındaki gelişmeleri izler.
14) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyerek mesleki gelişimini sürdürür.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma 1 % 20
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 20
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 13 39
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik 13 26
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması 13 26
Beyin Fırtınası 13 13
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 8 8
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma 7 21
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 7
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 12 12
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 154
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 5