FIZYOTERAPI VE REHABILITASYON
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: FTR304
Ders İsmi: Nörofizyolojik Yaklaşımlar II
Ders Yarıyılı: 6. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
2 2 3 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Emine Nur Demircan

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Nörofizyolojik yaklaşım teknikleri kapsamında Bobath, Johnstone ve Brunnstrom tekniklerinin endikasyon ve amaçları ışığında hemipleji/parezi tedavisini kavrayabilme.
Dersin Hedefi: Bobath, Johstone ve Brunnstrom değerlendirme ve tedavi tekniklerini uygulayabilme.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Nörolojik değerlendirmeleri açıklar.
  2) Bobath,Brunnstrom ve Johstone kavramlarını açıklar.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Nörofizyolojik tedaviyi hastaya uygun şekilde programlar
  2) Nörofizyolojik tedaviyi hastaya tıbbi ve etik bir şekilde uygular
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bobath yöntemini uygular.
  2) Brunnstrom yöntemini uygular.
  3) Johnstone yöntemini uygular.
  4) Nörofizyolojik yaklaşımlar ile ilgili öğrenme kaynaklarına erişir
  5) Nörofizyolojik yaklaşımlar ve fizyoterapi uygulamaları ilişkisini kurar
  6) Nörofizyolojik yaklaşımlar ile ilgili literatürü izler

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Nörofizyolojik Yaklaşımlara Giriş, Serebrovasküler olaylar (tanım, nöroanatomi, risk faktörleri)
2) İnme sonrası klinik özellikler, normal ve inme sonrası hareket, tonus ve postural kontrol, tıbbi tedavi, genel rehabilitasyon prensipleri
3) Nörogelişimsel tedavi yaklaşımı (NGT) Bobath, temel özellikler ve prensipleri klinik değerlendirme
4) Bobath yaklaşımı-flask dönem egzersizleri
5) Bobath yaklaşımı - spastik dönem egzersizleri
6) Bobath yaklaşımı - spastik dönem egzersizleri
7) Bobath yaklaşımı-iyileşme dönemi egzersizleri
8) Vize
9) Bobath Yaklaşımı Genel Tekrar
10) Brunnstrom Yöntemi- Teorik Temeli ve Değerlendirme ve El Eğitimi
11) Margaret Johnstone yaklaşımının prensipleri
12) Kısıtlayıcı Zorunlu Hareket Tedavisinin Prensipleri
13) Diğer Nörofizyolojik Yaklaşımlar; Rood Yöntemi, Ayna Tedavisi
14) Vaka Analizi Değerlendirme
15) Vaka Analizi Tedavi
16) Final
Diğer Kaynaklar: 1) PNF in Practice:Susan Adler,D.Beckers,M.Buck
2) PNF Teknikleri/ Prof. Dr. Ayşe Livanelioğlu, Prof. Dr. Zafer Erden, Prof. Dr. Mintaze Kerem
3)Sharman MJ, Cresswell AG, Riek S. Proprioceptive neuromuscular facilitation stretching : mechanisms and clinical implications. Sports Med. 2006;36(11):929-39. doi: 10.2165/00007256-200636110-00002. PMID: 17052131.
4) Nguyen PT, Chou LW, Hsieh YL. Proprioceptive Neuromuscular Facilitation-Based Physical Therapy on the Improvement of Balance and Gait in Patients with Chronic Stroke: A Systematic Review and Meta-Analysis. Life (Basel). 2022 Jun 13;12(6):882. doi: 10.3390/life12060882. PMID: 35743913; PMCID: PMC9225353. 5) Proprioceptive Neuromuscular Facilitation: Patterns and Techniques
Dorothy E. Voss, Marjorie K. Ionta, Beverly J. Myers

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

9

8

10

Program Kazanımları
1) Fizyoterapi ve rehabilitasyon ile ilgili öğretim programları, rehabilitasyon programları, fizyoterapi ve rehabilitasyon yöntem ve teknikleri ile ölçme değerlendirme bilgisine sahiptir. 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
2) Fizyoterapi ve rehabilitasyon sürecini, hastaların değerlendirerek hastaların ihtiyaçlarına özgü olarak planlar 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2
3) Bireylerin klinik açıdan gelişimini, farklı ölçme ve değerlendirme yöntemleri kullanarak, çok yönlü değerlendirir. 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2
4) İnsan anatomisi, fizyolojisi, kinezyolojisi, biyomekanisi gibi konularda bilgi, beceri, ve tutum geliştirir, fizyoterapi ile ilişkilendirir. 2 2 3 2 3 3 3 2 2 2
5) Mesleki uygulamalarında disiplin içi ve disiplinler arası bağımsız ve etkin çalışabilme becerisine sahiptir. 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2
6) Toplumsal sorumluluk bilinci ile araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2
7) Hayatı boyunca öğrenme ve araştırma ile ilgili olumlu tutum, davranış geliştirir. 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2
8) Rehabilitasyon programını uyguladığı birey ile doğru iletişim becerisini kullanır 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2
9) Alanı ile ilgili gelişmeleri takip edebilmek için yabancı dili etkin olarak kullanır. 2 2 2 2 2 2 3 2 2 2
10) Rehabilitasyon programlarında gelişmeleri sağlamak amacıyla proje ve etkinlik planlar, uygular 2 2 2 2 2 2 2 2 2 2
11) Mesleki etik, hasta hakları ve insan haklarına uygun davranır 3 3 3 3 3 3 3 3 3 3
12) Alanı ile ilgili has ve sorumlulukları içeren mevzuatı bilir. 1 1 1 2 2 2 2 2 2 2

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 28
Laboratuvar
Uygulama 14 28
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 10 20
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma 1 1
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 14
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 14 28
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 121
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 4