CHILD DEVELOPMENT
Bachelor TR-NQF-HE: Level 6 QF-EHEA: First Cycle EQF-LLL: Level 6

General Information about the Course

Course Code: CGB712
Course Title: Children at Risk
Course Semester: 6. Semester / Spring
Course Credits:
Theoretical Practical Credit ECTS
2 0 2 3
Language of instruction: TR
Prerequisite of the course: No
Type of course: Alan İçi Seçmeli
Level of course:
Bachelor TR-NQF-HE:6. Master`s Degree QF-EHEA:First Cycle EQF-LLL:6. Master`s Degree
Course Lecturer(s): Öğr.Gör. Bilge KONAŞOĞLU

Purpose and content of the course

Course Objectives: Risk altındaki çocuk gruplarının tanımı, özellikleri ve eğitimleri konusunda bilgi kazandırmak.
Course Objective: Risk altındaki çocuk gruplarının tanımı, özellikleri ve eğitimlerini bilmek.
Mode of Delivery:

Learning Outcomes

Knowledge (Described as Theoritical and/or Factual Knowledge.)
  1) Risk altındaki çocuk gruplarını açıklar.
  2) Sosyo-ekonomik yönden dezavantajlı çocukların özellikleri ve eğilimlerini açıklar.
Skills (Describe as Cognitive and/or Practical Skills.)
  1) Risk kavramı ve nedenlerine ilişkin bir bakış açısı geliştirir.
  2) Risk altındaki çocukların sorunları ve ihtiyaçları ile nasıl başa çıkılabileceğini tartışır.
Competences (Described as "Ability of the learner to apply knowledge and skills autonomously with responsibility", "Learning to learn"," Communication and social" and "Field specific" competences.)
  1) Sokak çocukları, çalışan çocuklar, boşanmış aile çocukları, tek ebeveynli çocuklar, korunmaya muhtaç çocuklar, suçlu çocuklar özellik ve eğilimlerini değerlendirir.
  2) Elverişsiz çevresel koşullarda yaşayan çocuklar için alınabilecek önlemleri açıklar.

Course Topics

Week Subject
Related Preparation Pekiştirme
1) Temel kavramlar ve risk nedenleri
2) Risk faktörleri ve etkileri
3) Sokakta yaşayan ve çalışan çocuklar, sektörlere bağlı çalışan çocuklar
4) Korunmaya muhtaç çocuklar
5) Suça yönelmiş çocuklar ve madde bağımlısı çocuklar
6) İhmal ve istismara,şiddete uğrayan çocuklar
7) Ara sınav
8) İhmal ve istismara,şiddete uğrayan çocuklar
9) Gelişimsel açıdan risk altındaki çocuklar
10) Elverişsiz çevresel koşullarda yaşayan çocuklar ve özellikleri
11) Elverişsiz çevresel koşullarda yaşayan çocukların eğitimlerindeki kritik unsurlar
12) Risk altındaki çocukların sorunları ile başaçıkma
13) Risk altındaki çocukların hakları, yasal temeller ve yetişkinlerin sorumlulukları
14) Risk altındaki çocukların eğitimlerine yönelik Türkiye’de ve diğer ülkelerde uygulanan projeler
References: Seçer, Z.(2018)(Edt.)Risk Altındaki Çocuklar ve Eğitimleri.Eğiten Kitap,Ankara.
Yörükoğlu, A. (1989).Çocuk Ruh Sağlığı.Özgür Yayınları, İstanbul.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

No Effect 1 Lowest 2 Average 3 Highest
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

1

2

1

2

Program Outcomes
1) xxx 3 2 2
2) xxx 3 2
3) xxx 2 2 1
4) xxx 2 3 3 3
5) xxx 2 1 1
6) xxx 2 3 2 3
7) xxx 1 2 3 3 3
8) xxx 2 3 1 3 2 2
9) xxx 2 2 2 3 3
10) xxx 2 2 2 2
11) xxx 3 2 2
12) xxx 2 3 3 2 2
13) xxx 2 3 2 2 2
14) xxx 2 3 2 2

Course Teaching, Learning Methods

Q & A
Case Problem Solving/ Drama- Role/ Case Management
Laboratory
Quantitative Problem Solving
Fieldwork
Group Study / Assignment
Individual Assignment
WEB-based Learning
Internship
Practice in Field
Project Preparation
Report Writing
Seminar
Supervision
Social Activity
Occupational Activity
Occupational Trip
Application (Modelling, Design, Model, Simulation, Experiment et.)
Reading
Thesis Preparation
Field Study
Student Club and Council Activities
Other
Logbook
Interview and Oral Conversation
Research
Watching a movie
Bibliography preparation
Oral, inscribed and visual knowledge production
Taking photographs
Sketching
Mapping and marking
Reading maps
Copying textures
Creating a library of materials
Presentation

Evaluation System

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Attendance % 0
Laboratory % 0
Application % 0
Practice Exam % 0
Quizzes % 0
Homework Assignments % 0
Presentation % 0
Project % 0
Special Course Internship (Work Placement) % 0
Field Study % 0
Article Critical % 0
Article Writing % 0
Module Group Study % 0
Brainstorming % 0
Role Playing + Dramatizing % 0
Out of Class Study % 0
Preliminary Work, Reinforcement % 0
Application Repetition etc. % 0
Homework (reading, writing, watching movies, etc.) % 0
Project Preparation + Presentation % 0
Report Preparation + Presentation % 0
Presentation / Seminar Preparation + Presenting % 0
Oral examination % 0
Midterms % 0
Final % 0
Report Submission % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolio % 0
Take-Home Exam % 0
Logbook % 0
Discussion % 0
Participation % 0
total % 0
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 0
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 0
total % 0

Calculation of Workload and ECTS Credits

Activities Number of Activities Workload
Course Hours 14 42
Laboratory
Application
Practice Exam
Special Course Internship (Work Placement)
Field Work
Study Hours Out of Class
Article Critical
Article Writing
Module Group Study
Brainstorming
Role Playing + Dramatizing
Out-of-Class Study (Pre-study, Reinforcement, Practice Review, etc.)
Homework (reading, writing, watching movies, etc.) 14 14
Project Preparation + Presentation
Report Preparation + Presentation
Presentation / Seminar Preparation + Presenting
Oral examination
Preparing for Midterm Exams 7 14
MIDTERM EXAM (Visa) 1 1
Preparing for the General Exam 15 30
GENERAL EXAM (Final) 1 1
Participation
Discussion
Portfolio
Take-Home Exam
Logbook
Total Workload 102
ECTS (30 saat = 1 AKTS ) 3