CHILD DEVELOPMENT
Bachelor TR-NQF-HE: Level 6 QF-EHEA: First Cycle EQF-LLL: Level 6

General Information about the Course

Course Code: CGB204
Course Title: Brain Development and Neurological Development
Course Semester: 4. Semester / Spring
Course Credits:
Theoretical Practical Credit ECTS
2 0 2 4
Language of instruction: TR
Prerequisite of the course: No
Type of course: Necessary
Level of course:
Bachelor TR-NQF-HE:6. Master`s Degree QF-EHEA:First Cycle EQF-LLL:6. Master`s Degree
Course Lecturer(s): Dr. Öğr. Üyesi Hüseyin Sarı

Purpose and content of the course

Course Objectives: Sinir sistemi ve gelişimi, beyin gelişimi ve hasarlarını bilmek. Gelişimsel ve nörolojik bozukluklar ve tedavi yaklaşımlarını bilmek. Çocuklarda ruh sağlığı sorunları, psikometrik testleri ve kullanım alanlarını bilmek.
Course Objective: Beynin gelişimi ve hasarlarını, sinir sistemi ve gelişimini açıklamak. Nörolojik bozukluklar ve psikometrik testlerini sıralamak. Kullanım alanlarını kavramak.
Mode of Delivery:

Learning Outcomes

Knowledge (Described as Theoritical and/or Factual Knowledge.)
  1) 1. Beyin gelişimi ve beyin hasarlarını açıklar.
  2) 2. Sinir sisteminin yapısını ve işlevini açıklar.
Skills (Describe as Cognitive and/or Practical Skills.)
  1) Beyin hasarları sonucu oluşan gelişimsel ve nörolojik bozuklukları sınıflandırır.
Competences (Described as "Ability of the learner to apply knowledge and skills autonomously with responsibility", "Learning to learn"," Communication and social" and "Field specific" competences.)
  1) Çocuklarda beyin gelişimi ile eğitimini ilişkilendirir.
  2) Disiplinler arası çalışır ve uzmanlarla işbirliği yapar.

Course Topics

Week Subject
Related Preparation Pekiştirme
1) Beyin Gelişimi ve Beyin Gelişiminde Etkili Olan Faktörler
2) Mental Motor Gelişim
3) Sinir Sistemi Embriyolojisi, Sinir Sisteminin Yapısı ve İşlevi
4) Nörolojinin Çocuk Gelişimi İle İlişkisi,Nörolojinin Öğrenme Üzerindeki Etkisi
5) Nörolojik Değerlendirme: Öykü ve Muayene
6) Beyin Hasarları, Beyin Hasarları Sonucu Oluşan Gelişimsel ve Nörolojik Bozukluklar
7) Santral Sinir Sistemi Sık Görülen Hastalıklar
8) Epilepsi,Serebral Palsi,Uyku Bozuklukları
9) Öğrenme Bozuklukları,Konuşma Bozuklukları
10) Nörolojik Bozukluklar ve Özellikleri
11) Nörolojik Bozukluklar Nedeniyle Oluşan Ruh Sağlığı Sorunları ve Çözüm Önerileri
12) Nörolojik Bozuklukların Tedavi Yaklaşımları
13) Gelişimsel Değerlendirme: Gelişimsel Tarama Testleri ve Psikometrik Değerlendirme
14) Psikometrik Testlerin Kullanımı İlke ve Yöntemler
References: ** Greenfield, S. (2000). İnsan Beyni. İstanbul: Varlık Yayınları.
** ANLAR, B.,SERDAROĞLU, A., YAKUT, A.,(2008) Gelişimsel Çocuk Nörolojisi, Hacettepe Üniversitesi Hastaneleri Basımevi, Ankara

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

No Effect 1 Lowest 2 Average 3 Highest
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

1

2

2

2

Program Outcomes
1) xxx 3 1
2) xxx 3 3
3) xxx 1 3
4) xxx 3 3
5) xxx 3 3
6) xxx 1 3
7) xxx 3 3
8) xxx 3 3
9) xxx 1 3
10) xxx 3 3
11) xxx 3 3
12) xxx 1 3
13) xxx 3 3
14) xxx 1 3

Course Teaching, Learning Methods

Q & A
Case Problem Solving/ Drama- Role/ Case Management
Laboratory
Quantitative Problem Solving
Fieldwork
Group Study / Assignment
Individual Assignment
WEB-based Learning
Internship
Practice in Field
Project Preparation
Report Writing
Seminar
Supervision
Social Activity
Occupational Activity
Occupational Trip
Application (Modelling, Design, Model, Simulation, Experiment et.)
Reading
Thesis Preparation
Field Study
Student Club and Council Activities
Other
Logbook
Interview and Oral Conversation
Research
Watching a movie
Bibliography preparation
Oral, inscribed and visual knowledge production
Taking photographs
Sketching
Mapping and marking
Reading maps
Copying textures
Creating a library of materials
Presentation

Evaluation System

Semester Requirements Number of Activities Level of Contribution
Attendance % 0
Laboratory % 0
Application % 0
Practice Exam % 0
Quizzes % 0
Homework Assignments % 0
Presentation % 0
Project % 0
Special Course Internship (Work Placement) % 0
Field Study % 0
Article Critical % 0
Article Writing % 0
Module Group Study % 0
Brainstorming % 0
Role Playing + Dramatizing % 0
Out of Class Study % 0
Preliminary Work, Reinforcement % 0
Application Repetition etc. % 0
Homework (reading, writing, watching movies, etc.) % 0
Project Preparation + Presentation % 0
Report Preparation + Presentation % 0
Presentation / Seminar Preparation + Presenting % 0
Oral examination % 0
Midterms % 0
Final % 0
Report Submission % 0
Bütünleme % 0
Kanaat Notu % 0
Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolio % 0
Take-Home Exam % 0
Logbook % 0
Discussion % 0
Participation % 0
total % 0
PERCENTAGE OF SEMESTER WORK % 0
PERCENTAGE OF FINAL WORK % 0
total % 0