DIL VE KONUŞMA TERAPISI | |||||
---|---|---|---|---|---|
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | DKT108 | ||||||||
Ders İsmi: | Çocuk Sağlığı ve Nörolojisi | ||||||||
Ders Yarıyılı: | 2. Yarıyıl / Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | Yok | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Düzeyi: |
|
||||||||
Dersi Veren(ler): |
Dr.Öğr.Üyesi Hüseyin SARI |
Dersin Amacı: | Dersin amacı çocukluk dönemindeki tipik ve atipik gelişimi süreçleri ve bu dönemdeki atipik gelişimsel süreçler sonucunda görülen hastalık ve sendromlar hakkında bilgi sahibi olunmasıdır. |
Dersin Hedefi: | Dersin hedefleri çocukluk dönemi normal gelişim hakkında bilgi sahibi olunması, çocuk dönemindeki atipik gelişim ve atipik gelişimin nedenleri hakkında bilgi sahibi olunması, atipik gelişim sonucunda oluşan hastalık ve sendromların klinik görünümleri hakkında bilgi sahibi olunması, bahsedilen hastalık ve bozuklukların klinik değerlendirme ve ayırıcı tanı konması konusunda ön bilgiye ve ön hazırlığa sahip olunmasıdır. Ayrıca dil ve konuşma bozukluklarına yol açabilecek risk faktörleri, bozukluklar, hastalıklar ve sendromlar hakkında bilgi sahibi olunması hedeflenmektedir. |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) 1. Çocukluk dönemindeki tipik gelişimin basamaklarını tanımlar.
|
||
2) 2. Çocukluk dönemindeki atipik gelişim hakkında bilgi sahibi olur.
|
||
3) 3. Riskli bebek kavramı hakkında bilgi sahibi olur.
|
||
4) 4. Çocukluk döneminde görülen hastalık ve sendromların klinik görünümlerini bilir.
|
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) 1. Çocukluk döneminde görülen hastalık ve sendromların klinik görünümlerini ayırt eder.
|
||
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) 1. Çocukluk döneminde oluşan risk faktörleri, bozukluklar, hastalıklar ve sendromların çocuğun dil ve konuşma gelişimini nasıl etkileyeceğini hakkında yorum yapabilir. |
Hafta | Konu | ||
1) | Sinir Sistemi Anatomisi ve Çalışması | ||
2) | Normal Beyin Gelişimi | ||
3) | Prenatal ve Postnatal Risk Faktörleri | ||
4) | Doğum Travmaları ve sonuçları | ||
5) | Çocukluk Çağı Nöromotor Gelişim Basamakları | ||
6) | Sık Görülen Nörolojik Hastalıklar ve Bunların Gelişime Etkisi | ||
7) | Havale, Ateşli Havale ve Epilepsi | ||
8) | Mental Retardasyon ve Dil Gelişimine Etkisi | ||
9) | Çocukluk Dönemindeki Sinir Sistemi Enfeksiyonları | ||
10) | Serebral Palsi ve Klinik Görünümü | ||
11) | Nörometabolik/ Nörodejeneratif / Nöromuskuler hastalıklar | ||
12) | Çocuklarda Dil ve Konuşma Gecikmesi ve Olası Nedenleri | ||
13) | Fiziksel Çocuk İstismarı, İhmal ve Örseleme | ||
14) | Nörolojik hastalıklarda ekip çalışması; iletişim, dil, konuşma, ses ve yutma bozuklukları açısından dil ve konuşma terapistlerinin ayırıcı tanıda rolleri tanır. | ||
|
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||||||||
1) İletişim, dil, konuşma, ses, işitme ve yutma kavramlarını bilir ve ilgili süreçlerin gelişimsel, dilbilimsel, davranışsal ve biyomedikal açıdan teorik ve uygulamalı bilgisine sahiptir. | ||||||||||||||||||||
2) Dil, konuşma ve yutma bozukluklarının değerlendirilmesi ve rehabilitasyonunun sağlanması için gerekli kuramsal ve uygulamaya yönelik güncel bilgiye sahiptir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||
3) Yeterli mesleki terminolojiye sahiptir | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||
4) Alanındaki bilimsel literatüre ve güncel gelişmelere ve bu gelişmelere ulaşma bilgisine hakimdir | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||
5) Dil ve konuşma terapisi alanında güvenilir, geçerli ve kanıta dayalı bilgiye sahiptir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||
6) Dil, konuşma ve yutma bozuklukları hakkında toplumu bilgilendirir ve ilgili önleme çalışmaları yapar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||
7) Dil, konuşma ve yutma bozuklukları hakkında bireylere, vakalara ve vakaların ailelere ve yakınlarına yönelik danışmanlık hizmeti verir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||
8) Dil, konuşma ve yutma bozukluklarının uygun yöntemlere değerlendirmesini ve terapisini gerçekleştirir | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||
9) Dil, konuşma ve yutma bozukluklarının değerlendirilmesi ve terapisi sürecinde uygun araç ve cihazları kullanarak veri toplar, kayıtları not eder, yorumlamasını gerçekleştirir, sonuçları raporlandırır, terapi plan/programı hazırlar, uygular ve izlemesini gerçekleştirir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||
10) Dil ve konuşma terapisi alanı ile ilgili bilimsel araştırmaları yapar ve alanla ilgili bilimsel literatüre katkı sağlar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||
11) Dil ve konuşma terapisi alanında bağımsız/bireysel veya interdisipliner/multidisipliner bir ekip üyesi olarak ilgili süreç ve faaliyetlerde sorumluluk alarak süreçleri izler, yönetir ve sorunlarla karşılaşıldığında kanıta dayalı bilgi ve uygulamalar kapsamında çözüm yolları geliştirir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||
12) Toplumun faydasını gözeterek toplum farkındalığını geliştirmek, koruyucu önleyici çalışmalar yapmak ve sağlık politikalarını geliştirmek amacı ile gerekli faaliyetlerin düzenlenmesi, araştırmaların yapılması ve projelerin oluşturulmasın görev alır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||
13) İletişim, dil, konuşma, ses, işitme ve yutma süreçleri, bozuklukları, değerlendirilmesi ve terapisi ile ilgili değişen ve gelişen bilgileri takip eder ve bilimsel literatürü bu amaçla uygun şekilde kullanır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||
14) Bir yabancı dili kullanarak uluslararası literatüre takip eder ve uluslararası gelişmelerden haberdar olur. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||
15) Yaşam boyu mesleki ve kişisel gelişimi ile ilgili eğitim, kurs, çalıştay, seminer ve kongre aktivitelerine katılarak kendini sürekli geliştirmeyi amaç edinir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||
16) Dil ve konuşma terapisi veya danışmanlık hizmeti verilen bireyler ile yaş, sosyo ekonomik, sosyo-kültürel, eğitim düzeyi ve dil-konuşma bozukluğuna uygun şekilde iletişim kurar ve sosyal etkileşimi gerçekleştirir. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||
17) İnterdisipliner veya multidisipliner ekipte dil ve konuşma terapisi ve diğer alanlara yönelik uygulama, tartışma ve diğer çalışmalarda ekip arkadaşları ile uygun şekilde iletişim kurar. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||
18) İnsan hakları, bilimsel ve mesleki etik değerler, mesleki mevzuat ve yasalara uygun şekilde davranır ve mesleğini idame eder. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||
19) Multidisipliner alanda bir ekip üyesi olarak diğer meslek elemanlarına dil ve konuşma terapisti mesleğini tanıtır ve dil ve konuşma terapisi dahil her mesleğin sınır ve yetkinliklerini gözeterek uygun ve etkili bir ekip çalışanı şeklinde davranır. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||||||||||||
20) Çevreye duyarlı, yenilikçi, dürüst, araştırmacı karakteri ile topluma doğru örnek bir birey olur. | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 |
Soru-Cevap | |
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi | |
Laboratuvar | |
Sayısal Problem Çözme | |
Alan çalışması | |
Grup Çalışması / Ödevi | |
Bireysel Ödev | |
WEB Tabanlı Öğrenme | |
Staj | |
Yerinde Uygulama | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Seminer | |
Süpervizyon | |
Sosyal Faaliyet | |
Mesleki Faaliyet | |
Mesleki Gezi | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Okuma | |
Tez Hazırlama | |
Arazi Çalışması | |
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri | |
Diğer | |
Logbook | |
Röportaj ve sözlü görüşme | |
Araştırma | |
Film izleme | |
Kaynakça oluşturma | |
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme | |
Fotoğraf çekimi | |
Eskiz çizimi | |
Harita üzerinde işaretleme | |
Harita okuma | |
Doku örneği alma | |
Malzeme arşivi oluşturma | |
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Uygulama Sınavı | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Alan Çalışması | % 0 | |
Makale Kritik | % 0 | |
Makale Yazma | % 0 | |
Modül Grup Çalışması | % 0 | |
Beyin Fırtınası | % 0 | |
Rol Oynama + Dramatize Etme | % 0 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışma | % 0 | |
Ön Çalışma, Pekiştirme | % 0 | |
Uygulama Tekrarı vb. | % 0 | |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | % 0 | |
Proje Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Rapor Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sözlü Sınav | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Kanaat Notu | % 0 | |
Kurul-Committee | % 0 | |
Yazma Ödev Dosyası | % 0 | |
Portfolyo | % 0 | |
Take-Home Sınav | % 0 | |
Seyir Defteri | % 0 | |
Tartışma | % 0 | |
Katılım | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Süresi | 14 | 42 |
Laboratuvar | ||
Uygulama | ||
Uygulama Sınavı | ||
Derse Özgü Staj | ||
Alan Çalışması | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | ||
Makale Kritik | ||
Makale Yazma | ||
Modül Grup Çalışması | ||
Beyin Fırtınası | 14 | 28 |
Rol Oynama + Dramatize Etme | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) | ||
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | ||
Proje Hazırlama + Sunma | ||
Rapor Hazırlama + Sunma | ||
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınavlara Hazırlanma | 2 | 14 |
ARA SINAV (Vize) | 1 | 1 |
Genel Sınava Hazırlanma | 7 | 14 |
GENEL SINAV (Final) | 1 | 1 |
Katılım | ||
Tartışma | ||
Portfolyo | ||
Take-Home Sınav | ||
Seyir Defteri | ||
Toplam İş Yükü | 100 | |
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) | 3 |