AĞIZ VE DIŞ SAĞLIĞI | |||||
---|---|---|---|---|---|
Önlisans | TYYÇ: 5. Düzey | QF-EHEA: Kısa Düzey | EQF-LLL: 5. Düzey |
Ders Kodu: | ADS102 | ||||||||
Ders İsmi: | Kurul-II: Hastalıklar Bilgisi | ||||||||
Ders Yarıyılı: | 2. Yarıyıl / Bahar | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | Yok | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Düzeyi: |
|
||||||||
Dersi Veren(ler): | Dr. Öğr. Üyesi Ceren İŞERİ, Dr. Öğr. Üyesi Özden HAYTURAL, Dr. Öğr. Üyesi Ezgi Gizem BERKAY, Dr. Öğr. Üyesi Nazan ESEMENLİ |
Dersin Amacı: | Başlıca enfeksiyon hastalıkları ve bunların özelliklerine aşina olmak. Beslenmenin temel ilkelerini kavramak. Beslenme ve sağlık ilişkisini yorumlamak. Diş hekimliği uygulamalarında karşılaşılabilen kan hastalıklarına aşina olmak. Diş hekimliği uygulamalarında karşılaşabilecek sistemik hastalıkları kavramak. |
Dersin Hedefi: | İnsan enfeksiyonlarına yol açan mikroorganizmaların özelliklerini ifade etmek. Ağız ve diş sağlığı uygulamalarında karşılaşılacak enfeksiyonların etiyolojisi ve tanı yöntemlerini tanımlamak. Enfeksiyonlardan korunma yöntemlerini açıklamak. Doğru beslenmeyi ve beslenme bozukluklarını bilmek. Besin öğelerini tanımak. Mesleki uygulamalarda karşılaşılan kan hastalıklarını tanımak. Diş hekimliğinde karşılaşılan sistemik hastalıklara karşı diş hekimi yaklaşımını ifade etmek. |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Enfeksiyon hastalıklarının bulaşma yollarını, bulaşma yoluna göre korunma ve kontrol yöntemlerini bilir. |
||
2) Beslenme, iştahsızlık ve obezite durumlarını bilir. |
||
3) Hematolojiyi, kemik iliği ve kök hücreyi temel düzeyde bilir. |
||
4) Diş hekimliğinde karşılaşılan sistemik hastalıklar karşısında yapılması gerekenleri bilir. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Çalıştıkları sağlık kurumlarında standart izolasyon yöntemlerini uygular, el hijyenini usulüne uygun olarak yapar. |
||
2) Besin alerjileri hakkında sahip oldukları bilgileri günlük hayatta uygular. |
||
3) Mesleki hayatta pıhtılaşma bozukluğu olan hasta karşısında yapılması gerekeneri temel anlamda uygular. |
||
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Bulaşıcı enfeksiyonlar hakkında kendisini, yakınlarını, hastaları ve çalışma arkadaşlarını korumaya yönelik sorumluluk alır. |
||
2) Sistemik hastalıkların neden olabileceği durumları analiz eder. |
Hafta | Konu | ||
1) | Deri ve yumuşak doku enfeksiyonları/Beslenmenin Temel İlkeleri | ||
2) | Cinsel yolla bulaşan enfeksiyonlar/Enteral ve Parenteral Beslenme Nedir? Yöntemleri, Endikasyonları | ||
3) | Oral mukoza enfeksiyonları/İştahsızlık, Nedenleri, Tedavisi | ||
4) | Aşı ve serumlar/Obezite Tanımı, Sınıflandırması, Nedenleri, Önemi ve Tedavisi | ||
5) | Sterilizasyon ve dezenfeksiyon/Beslenmede Anne Sütü, İnek Sütü ve Besin Alerjileri | ||
6) | Sağlık kurumlarında enfeksiyonlardan korunmak için izolasyon önlemleri/Gluten ve İlişkili Beslenme Sorunları | ||
7) | Kişisel hijyen/ Koronaviruslar ve Yeni Koronavirus (2019-nCoV) Covid-19 Çölyak Hastalığı | ||
8) | Kök hücre ve özellikleri, hematolojiye giriş/Kalp-damar sistemi hastalıkları | ||
9) | Miyelopoez,trombopoez,lenfopoezkanın şekilli elemanları, kalitatif ve kantitatif bozukluklar/Solunum sistemi hastalıkları | ||
10) | Hematolojik hastalıklar, belirti ve bulguları, anemiler/Kan hastalıkları | ||
11) | Hemoglobin yapı ve sentezi, hemolitik anemiler/Endokrin sistem hastalıkları | ||
12) | Aplastik anemiler, pıhtılaşma sistemi ve hastalıkları/Gastrointestinal sistem hastalıkları | ||
13) | Transfüzyon prensipleri ve komplikasyonları, afarez nedir? Afarez çeşitleri / Nörolojik hastalıklar | ||
14) | Kemik iliği-göbek kordonu bankacılığı, kök hücre transfüzyonu / Enfeksiyöz hastalıklar | ||
|
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | |||||||||||||
1) Ağız ve Diş Sağlığı Programı alanında temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir. | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | ||||
2) Ağız ve Diş Sağlığı Programı alanında edindiği bilgi ve eleştirel düşünme becerisini meslek pratiğinde karşılaşacağı sorunların tanımlanmasında, analizinde ve çözümünde kullanır, sorumluluk alır. | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||
3) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir, alanı ile ilgili güncel gelişmeleri takip eder, sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlıdır ve gelişmeleri izler | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||
4) Mesleği ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, kayıt altına alınması ve kayıtların gizliliğinin sağlanmasında etik değerleri ve hukuk kurallarını gözetir | 3 | 1 | 2 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||
5) Ağız ve diş sağlığı hizmetlerinin sunumu ve yönetiminde; ekip çalışması, kalite süreç yönetimi, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, insan hakları ve muayenehane yönetimi konularında bilgi sahibidir. | 3 | 1 | 1 | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | ||||
6) Alanı ile ilgili bilgisayar programlarını, bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır | 1 | 3 | |||||||||||
7) Diş hekimi, hasta, hasta yakınları, meslektaşları ve ekip üyeleri ile etkili iletişim kurar. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | |||||||
8) Dişhekimliğinde tüm disiplinler ile çalışabilme deneyimine sahiptir, görev yapacağı alanda gerekli tıbbi terminolojiyi bilir, alet- ekipmanı tanır ve kullanır. | 3 | 1 | 2 | 3 | 1 | 2 | 3 | 2 | |||||
9) Tüm dental girişimlerde hekime yardımcı olur, koruyucu hekimlik ve oral hijyenin sürdürülmesi konularında hastayı bilgilendirir, evrensel enfeksiyon kontrolü rehberlerini bilir ve uygular | 3 | 1 | 1 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||||
10) Toplumsal sorumluluk proje ve etkinlikleri düzenleyebilir ve bunları uygulayabilir | 1 | 1 | 2 | ||||||||||
11) İş sağlığı ve güvenliği konusunda sertifikalı eğitime sahiptir. | 3 | 1 | 1 | 2 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | ||||
12) Acil ilk yardım uygulaması yapabilir | 2 | 1 | 2 | 3 | 3 | 2 | 3 | 1 | 3 | ||||
13) İngilizceyi alanındaki bilgileri izleyecek ve meslektaşları ile iletişim kuracak düzeyde bilir. | 1 |
Soru-Cevap | |
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi | |
Laboratuvar | |
Sayısal Problem Çözme | |
Alan çalışması | |
Grup Çalışması / Ödevi | |
Bireysel Ödev | |
WEB Tabanlı Öğrenme | |
Staj | |
Yerinde Uygulama | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Seminer | |
Süpervizyon | |
Sosyal Faaliyet | |
Mesleki Faaliyet | |
Mesleki Gezi | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Okuma | |
Tez Hazırlama | |
Arazi Çalışması | |
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri | |
Diğer | |
Logbook | |
Röportaj ve sözlü görüşme | |
Araştırma | |
Film izleme | |
Kaynakça oluşturma | |
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme | |
Fotoğraf çekimi | |
Eskiz çizimi | |
Harita üzerinde işaretleme | |
Harita okuma | |
Doku örneği alma | |
Malzeme arşivi oluşturma | |
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Uygulama Sınavı | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | % 0 | |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Alan Çalışması | % 0 | |
Makale Kritik | % 0 | |
Makale Yazma | % 0 | |
Modül Grup Çalışması | % 0 | |
Beyin Fırtınası | % 0 | |
Rol Oynama + Dramatize Etme | % 0 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışma | % 0 | |
Ön Çalışma, Pekiştirme | % 0 | |
Uygulama Tekrarı vb. | % 0 | |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | % 0 | |
Proje Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Rapor Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sözlü Sınav | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 40 |
Final | 1 | % 60 |
Pratik Final | % 0 | |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Bütünleme Pratik | % 0 | |
Kanaat Notu | % 0 | |
Kurul-Committee | % 0 | |
Yazma Ödev Dosyası | % 0 | |
Portfolyo | % 0 | |
Take-Home Sınav | % 0 | |
Seyir Defteri | % 0 | |
Katılım | % 0 | |
Tartışma | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Süresi | 14 | 56 |
Laboratuvar | ||
Uygulama | ||
Uygulama Sınavı | ||
Derse Özgü Staj | ||
Alan Çalışması | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | ||
Makale Kritik | ||
Makale Yazma | ||
Modül Grup Çalışması | ||
Beyin Fırtınası | ||
Rol Oynama + Dramatize Etme | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) | 14 | 42 |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | ||
Proje Hazırlama + Sunma | ||
Rapor Hazırlama + Sunma | ||
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınavlara Hazırlanma | 7 | 7 |
ARA SINAV (Vize) | 1 | 1 |
Genel Sınava Hazırlanma | 14 | 14 |
GENEL SINAV (Final) | 1 | 1 |
Katılım | ||
Tartışma | ||
Portfolyo | ||
Take-Home Sınav | ||
Seyir Defteri | ||
Toplam İş Yükü | 121 | |
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) | 4 |