AĞIZ VE DIŞ SAĞLIĞI
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: ADS102
Ders İsmi: Kurul-II: Hastalıklar Bilgisi
Ders Yarıyılı: 2. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
4 0 4 4
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Ceren İŞERİ, Dr. Öğr. Üyesi Özden HAYTURAL, Dr. Öğr. Üyesi Ezgi Gizem BERKAY, Dr. Öğr. Üyesi Nazan ESEMENLİ

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Başlıca enfeksiyon hastalıkları ve bunların özelliklerine aşina olmak. Beslenmenin temel ilkelerini kavramak. Beslenme ve sağlık ilişkisini yorumlamak. Diş hekimliği uygulamalarında karşılaşılabilen kan hastalıklarına aşina olmak. Diş hekimliği uygulamalarında karşılaşabilecek sistemik hastalıkları kavramak.
Dersin Hedefi: İnsan enfeksiyonlarına yol açan mikroorganizmaların özelliklerini ifade etmek. Ağız ve diş sağlığı uygulamalarında karşılaşılacak enfeksiyonların etiyolojisi ve tanı yöntemlerini tanımlamak. Enfeksiyonlardan korunma yöntemlerini açıklamak. Doğru beslenmeyi ve beslenme bozukluklarını bilmek. Besin öğelerini tanımak. Mesleki uygulamalarda karşılaşılan kan hastalıklarını tanımak. Diş hekimliğinde karşılaşılan sistemik hastalıklara karşı diş hekimi yaklaşımını ifade etmek.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Enfeksiyon hastalıklarının bulaşma yollarını, bulaşma yoluna göre korunma ve kontrol yöntemlerini bilir.
  2) Beslenme, iştahsızlık ve obezite durumlarını bilir.
  3) Hematolojiyi, kemik iliği ve kök hücreyi temel düzeyde bilir.
  4) Diş hekimliğinde karşılaşılan sistemik hastalıklar karşısında yapılması gerekenleri bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Çalıştıkları sağlık kurumlarında standart izolasyon yöntemlerini uygular, el hijyenini usulüne uygun olarak yapar.
  2) Besin alerjileri hakkında sahip oldukları bilgileri günlük hayatta uygular.
  3) Mesleki hayatta pıhtılaşma bozukluğu olan hasta karşısında yapılması gerekeneri temel anlamda uygular.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Bulaşıcı enfeksiyonlar hakkında kendisini, yakınlarını, hastaları ve çalışma arkadaşlarını korumaya yönelik sorumluluk alır.
  2) Sistemik hastalıkların neden olabileceği durumları analiz eder.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Deri ve yumuşak doku enfeksiyonları/Beslenmenin Temel İlkeleri
2) Cinsel yolla bulaşan enfeksiyonlar/Enteral ve Parenteral Beslenme Nedir? Yöntemleri, Endikasyonları
3) Oral mukoza enfeksiyonları/İştahsızlık, Nedenleri, Tedavisi
4) Aşı ve serumlar/Obezite Tanımı, Sınıflandırması, Nedenleri, Önemi ve Tedavisi
5) Sterilizasyon ve dezenfeksiyon/Beslenmede Anne Sütü, İnek Sütü ve Besin Alerjileri
6) Sağlık kurumlarında enfeksiyonlardan korunmak için izolasyon önlemleri/Gluten ve İlişkili Beslenme Sorunları
7) Kişisel hijyen/ Koronaviruslar ve Yeni Koronavirus (2019-nCoV) Covid-19 Çölyak Hastalığı
8) Kök hücre ve özellikleri, hematolojiye giriş/Kalp-damar sistemi hastalıkları
9) Miyelopoez,trombopoez,lenfopoezkanın şekilli elemanları, kalitatif ve kantitatif bozukluklar/Solunum sistemi hastalıkları
10) Hematolojik hastalıklar, belirti ve bulguları, anemiler/Kan hastalıkları
11) Hemoglobin yapı ve sentezi, hemolitik anemiler/Endokrin sistem hastalıkları
12) Aplastik anemiler, pıhtılaşma sistemi ve hastalıkları/Gastrointestinal sistem hastalıkları
13) Transfüzyon prensipleri ve komplikasyonları, afarez nedir? Afarez çeşitleri / Nörolojik hastalıklar
14) Kemik iliği-göbek kordonu bankacılığı, kök hücre transfüzyonu / Enfeksiyöz hastalıklar
Diğer Kaynaklar: **Stoker, H. S. (2015). General, organic, and biological chemistry. Cengage Learning.
**McMurry, J., Castellion, M. E., Ballantine, D. S., Hoeger, C. A., & Peterson, V. E. (1996). Fundamentals of general, organic, and biological chemistry.
**Wictor W. Rodwell, D. A. B., Kathleen M. Botham, Peter J. Kennelly, P. Anthony Weil. (2019). Harper'ın Resimli Biyokimyası (31 ed.). Güneş Tıp Kitabevi.
**Gürdöl, F. (2021). Tıbbi Biyokimya (5 ed.). Nobel Tıp Kitapevi.
**Geçkil, H., Özmen, M., & Yeşilada, Ö. (2011). Moleküler Hücre Biyolojisi. Palmae yayıncılık.
**Klug, W. S., Cummings, M. R., Spencer, C. A., & Öner, C. (2011). Genetik kavramlar. Palme Yayıncılık

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

Program Kazanımları
1) Ağız ve Diş Sağlığı Programı alanında temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir. 3 2 2 3 3 2 3 3 3
2) Ağız ve Diş Sağlığı Programı alanında edindiği bilgi ve eleştirel düşünme becerisini meslek pratiğinde karşılaşacağı sorunların tanımlanmasında, analizinde ve çözümünde kullanır, sorumluluk alır. 3 2 2 3 3 3 3 3 3
3) Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir, alanı ile ilgili güncel gelişmeleri takip eder, sağlık alanında toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlıdır ve gelişmeleri izler 3 2 2 3 3 3 3 3 3
4) Mesleği ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, kayıt altına alınması ve kayıtların gizliliğinin sağlanmasında etik değerleri ve hukuk kurallarını gözetir 3 1 2 3 2 3 3 3 3
5) Ağız ve diş sağlığı hizmetlerinin sunumu ve yönetiminde; ekip çalışması, kalite süreç yönetimi, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, insan hakları ve muayenehane yönetimi konularında bilgi sahibidir. 3 1 1 3 3 2 3 3 3
6) Alanı ile ilgili bilgisayar programlarını, bilişim ve iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır 1 3
7) Diş hekimi, hasta, hasta yakınları, meslektaşları ve ekip üyeleri ile etkili iletişim kurar. 1 1 1 1 1 1
8) Dişhekimliğinde tüm disiplinler ile çalışabilme deneyimine sahiptir, görev yapacağı alanda gerekli tıbbi terminolojiyi bilir, alet- ekipmanı tanır ve kullanır. 3 1 2 3 1 2 3 2
9) Tüm dental girişimlerde hekime yardımcı olur, koruyucu hekimlik ve oral hijyenin sürdürülmesi konularında hastayı bilgilendirir, evrensel enfeksiyon kontrolü rehberlerini bilir ve uygular 3 1 1 3 3 3 3 3 3
10) Toplumsal sorumluluk proje ve etkinlikleri düzenleyebilir ve bunları uygulayabilir 1 1 2
11) İş sağlığı ve güvenliği konusunda sertifikalı eğitime sahiptir. 3 1 1 2 3 2 3 3 3
12) Acil ilk yardım uygulaması yapabilir 2 1 2 3 3 2 3 1 3
13) İngilizceyi alanındaki bilgileri izleyecek ve meslektaşları ile iletişim kuracak düzeyde bilir. 1

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 56
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 14 42
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.)
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 7
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 14 14
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 121
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 4