EBELIK | |||||
---|---|---|---|---|---|
Lisans | TYYÇ: 6. Düzey | QF-EHEA: 1. Düzey | EQF-LLL: 6. Düzey |
Ders Kodu: | EBE201 | ||||||||
Ders İsmi: | Normal Gebelik ve Bakım-Uygulamalı Ders | ||||||||
Ders Yarıyılı: | 3. Yarıyıl / Güz | ||||||||
Ders Kredileri: |
|
||||||||
Öğretim Dili: | TR | ||||||||
Ders Koşulu: | Yok | ||||||||
Dersin Türü: | Zorunlu | ||||||||
Dersin Düzeyi: |
|
||||||||
Dersi Veren(ler): | Öğr. Gör. Özge Şiir DAĞLAR |
Dersin Amacı: | Doğum öncesi bakımın önemini, normal gebeliğin fizyolojisi ve gebelikte meydana gelen değişiklikler nedeniyle ortaya çıkan sorunlarla baş etme sürecini bilmek. |
Dersin Hedefi: | Kadın ve erkek üreme organları anatomi ve fizyolojisi, embriyo/fetüsün büyüme ve gelişimi bilmek. Gebelikte görülen fizyolojik, psikolojik ve metabolik değişiklikleri kavramak. Gebelikte meydana gelen bu değişikliklere yönelik eğitim ve danışmanlık hizmeti vermek. Doğum öncesi bakımın amacını ve ebenin bu süreçteki rollerini kavramak. Ülkemizdeki veriler doğrultusunda doğum öncesi bakım hizmeti ile anne ve çocuk sağlığını yükseltecek bilgi ve beceriyi kazanmak. |
Dersin Veriliş Şekli: | Yüz yüze |
Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) 1. İnsan üreme anatomisi ve fizyolojisini bilir.
2. Embriyo/Fetüsün büyüme ve gelişimini bilir.
3. Gebelikte görülen fizyolojik, psikolojik ve metabolik değişiklikleri bilir.
4. Doğum öncesi bakımın önemi ve amacını bilir. |
||
2) İnsan üreme anatomisi ve fizyolojisini bilir. |
||
3) Embriyo/Fetüsün büyüme ve gelişimini bilir. |
||
4) Gebelikte görülen fizyolojik, psikolojik ve metabolik değişiklikleri bilir. |
||
5) Doğum öncesi bakımın önemi ve amacını bilir. |
||
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Gebelik haftasını ve tahmini doğum tarihini hesaplayarak gebenin fizik muayenesini yapar. |
||
2) Normal gebelik boyunca doğum öncesi izlemi yapar. |
||
3) 1. Gebelik haftasını ve tahmini doğum tarihini hesaplayarak gebenin fizik muayenesini yapar.
2. Normal gebelik boyunca doğum öncesi izlemi yapar.
3. Gebelikte meydana gelen değişikliklerle ilişkili yakınmalara yönelik gerekli ebelik bakımını uygular.
4.Anne ve fetüsün sağlığını analiz eder.
5. Gebe eğitimi ile anneyi doğum sonu sürece hazırlar. |
||
4) Gebelikte meydana gelen değişikliklerle ilişkili yakınmalara yönelik gerekli ebelik bakımını uygular. |
||
5) Anne ve fetüsün sağlığını değerlendirir. |
||
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.) | ||
1) Güvenli annelik kapsamında gebelik öncesi ve gebelik döneminde ebelik hizmetlerini bağımsızca yürütür. |
||
2) 1. Güvenli annelik kapsamında gebelik öncesi ve gebelik döneminde ebelik hizmetlerini etik ilkelere bağlı kalarak bağımsızca yürütür. |
Hafta | Konu | ||
1) | KADIN ve ERKEK ÜREME ORGANLARININ ANATOMİSİ | ||
2) | KADIN ve ERKEK ÜREME ORGANLARININ FİZYOLOJİSİ | ||
3) | İNSAN ÜREME FİZYOLOJİSİ | ||
4) | EMBRIYO/FETÜSÜN BÜYÜME VE GELIŞIMI, FETÜSÜN FIZYOLOJISI, FETAL SISTEMLER | ||
5) | GEBELİĞE İLİŞKİN TERİMLERİN AÇIKLANMASI GEBELİK BELİRTİLERİ VE TANILAMA | ||
6) | GEBELİKTE MEYDANA GELEN FİZYOLOJİK DEĞİŞİKLİKLER | ||
7) | Doğum Öncesi Bakım | ||
8) | Ara Sınav | ||
9) | KADIN YAŞAM DÖNEMLERİNE GÖRE KADIN SAĞLIĞINI ETKİLEYEN FAKTÖRLER VE SAĞLIK GÖSTERGELERİ, TÜRKİYE NÜFUS VE SAĞLIK ARAŞTIRMASI (TNSA 2018) VERİLERİ | ||
10) | ÜREME SAĞLIĞI | ||
11) | GÜVENLİ ANNELİK PROGRAMI | ||
12) | DOĞUMA HAZIRLIK SINIFLARI ve GEBE EĞİTİMİ | ||
13) | ANNE SÜTÜNÜN ÖNEMİ- DOĞUM ÖNCESİ EMZİRME EĞİTİMİ | ||
14) | GEBELİKTE ÖYKÜ ALMA, MUAYENE VE KAYIT ALTINA ALINMASI | ||
15) | VAKA ve BAKIM PLANI SUNUMU | ||
|
Etkisi Yok | 1 En Düşük | 2 Orta | 3 En Yüksek |
Ders Öğrenme Kazanımları | 1 |
1 |
2 |
3 |
4 |
1 |
2 |
2 |
3 |
4 |
1 |
3 |
||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Program Kazanımları | ||||||||||||||
1) Kadın, yenidoğan, çocuk ve aileye bütüncül yaklaşım doğrultusunda hizmet verebilecek bilgiye sahiptir | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 2 | 2 | 3 | 3 | 3 | 2 | 2 | ||
2) Sağlığın korunması, sürdürülmesi ve geliştirilmesini sağlayacak izlemler ve hizmetleri yapabilecek bilgiye sahiptir | 3 | 3 | 2 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | 3 | ||
3) Gebeliğin sonlandırılması ya da kaybı durumunda ulusal yasa, yönetmelik ve prosedürlere uygun biçimde bireyselleştirilmiş bakım sunabilecek bilgiye sahiptir. | 2 | 1 | ||||||||||||
4) Gebelik, travay, doğum süreçlerinde güvenli koşulları sağlar, riskli ve acil durumları yönetir ve kendi sorumluluğunda doğum yaptırır | 2 | 2 | 3 | |||||||||||
5) Doğum sonrası kadın, yenidoğan ve ailenin adaptasyonu için nitelikli bakım sağlar. | 1 | |||||||||||||
6) Uygulamalarını güncel bilimsel kanıtlar, teknolojik gelişmeler, güncel sağlık politikaları ışığında kültüre duyarlı şekilde gerçekleştirir. | ||||||||||||||
7) Mesleki uygulamaları ilgili mevzuat, mesleki ilke ve standartlar. | 2 | |||||||||||||
8) Alanları ile ilgili araştırmalara, eğitim faaliyetlerine, projelere katılır, izler ve uygulamaya aktarılmasında rol alır | ||||||||||||||
9) Yaşam boyu öğrenmeyi benimseyen, gelişime açık, eleştirel düşünme ve sorun çözme becerilerini kullanmaya yönelik davranış geliştirir. | ||||||||||||||
10) Hizmet verdikleri alanda kadının desteklenmesi çalışmalarına katılır, öncülük ve danışmanlık yapar. | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 | ||||
11) Uygulamalarında sağlık ekibi ve diğer tüm disiplinler ile iletişim kurar ve birlikte çalışır. | ||||||||||||||
12) Pozitif ebeveynliği desteklemek için kadın, aile ve topluma sağlık eğitimi ve hizmeti sunar | 1 | |||||||||||||
13) Mesleği ile ilgili görev, hak ve sorumluluklarını düzenleyen mevzuatı bilir, değişiklikleri takip eder ve uygular. | 2 | |||||||||||||
14) Toplumsal, bilimsel, kültürel değerler ve mesleki etik ilkelere uygun davranır. | 3 |
Soru-Cevap | |
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi | |
Laboratuvar | |
Sayısal Problem Çözme | |
Alan çalışması | |
Grup Çalışması / Ödevi | |
Bireysel Ödev | |
WEB Tabanlı Öğrenme | |
Staj | |
Yerinde Uygulama | |
Proje Hazırlama | |
Rapor Yazma | |
Seminer | |
Süpervizyon | |
Sosyal Faaliyet | |
Mesleki Faaliyet | |
Mesleki Gezi | |
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) | |
Okuma | |
Tez Hazırlama | |
Arazi Çalışması | |
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri | |
Diğer | |
Logbook | |
Röportaj ve sözlü görüşme | |
Araştırma | |
Film izleme | |
Kaynakça oluşturma | |
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme | |
Fotoğraf çekimi | |
Eskiz çizimi | |
Harita üzerinde işaretleme | |
Harita okuma | |
Doku örneği alma | |
Malzeme arşivi oluşturma | |
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
Yarıyıl İçi Çalışmaları | Aktivite Sayısı | Katkı Payı |
Devam | % 0 | |
Laboratuar | % 0 | |
Uygulama | % 0 | |
Uygulama Sınavı | % 0 | |
Küçük Sınavlar | % 0 | |
Ödev | 1 | % 15 |
Sunum | % 0 | |
Projeler | % 0 | |
Derse Özgü Staj | % 0 | |
Alan Çalışması | % 0 | |
Makale Kritik | % 0 | |
Makale Yazma | % 0 | |
Modül Grup Çalışması | % 0 | |
Beyin Fırtınası | % 0 | |
Rol Oynama + Dramatize Etme | % 0 | |
Sınıf Dışı Ders Çalışma | % 0 | |
Ön Çalışma, Pekiştirme | % 0 | |
Uygulama Tekrarı vb. | % 0 | |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | % 0 | |
Proje Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Rapor Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | % 0 | |
Sözlü Sınav | % 0 | |
Ara Sınavlar | 1 | % 25 |
Final | 1 | % 60 |
Rapor Teslimi | % 0 | |
Bütünleme | % 0 | |
Kanaat Notu | % 0 | |
Kurul-Committee | % 0 | |
Yazma Ödev Dosyası | % 0 | |
Portfolyo | % 0 | |
Take-Home Sınav | % 0 | |
Seyir Defteri | % 0 | |
Tartışma | % 0 | |
Katılım | % 0 | |
Toplam | % 100 | |
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI | % 40 | |
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI | % 60 | |
Toplam | % 100 |
Aktiviteler | Aktivite Sayısı | İş Yükü |
Ders Süresi | 14 | 56 |
Laboratuvar | ||
Uygulama | ||
Uygulama Sınavı | ||
Derse Özgü Staj | 14 | 112 |
Alan Çalışması | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışması | 14 | 42 |
Makale Kritik | ||
Makale Yazma | ||
Modül Grup Çalışması | ||
Beyin Fırtınası | ||
Rol Oynama + Dramatize Etme | ||
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) | 14 | 42 |
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) | 14 | 14 |
Proje Hazırlama + Sunma | ||
Rapor Hazırlama + Sunma | 13 | 19 |
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma | ||
Sözlü Sınav | ||
Ara Sınavlara Hazırlanma | 7 | 14 |
ARA SINAV (Vize) | 1 | 1 |
Genel Sınava Hazırlanma | 14 | 28 |
GENEL SINAV (Final) | 1 | 1 |
Katılım | ||
Tartışma | ||
Portfolyo | ||
Take-Home Sınav | ||
Seyir Defteri | ||
Toplam İş Yükü | 329 | |
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) | 10 |