DIŞ HEKIMLIĞI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: DIS 121
Ders İsmi: Kurul 4: Biyolojik Organizasyon
Ders Yarıyılı: 2. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
6 3 8 7
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Zorunlu
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Sercan Doğukan Yıldız (Anatomi) - Prof. Dr. H. Yegane Güven - Öğr. Gör. Gökhan Biçim (Biyokimya) - Dr. Ezgi Gizem Berkay (Tıbbi Biyoloji) - Dr. Öğ. Üyesi Türkân Sarıoğlu (Histoloji-Embriyoloji) - Dr. Öğr. Üyesi Hasan Hüseyin Şahin (Fizyoloji)

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Biyolojik regülasyon sonrası biyolojik organizasyon içerisinde, histolojik doku organizasyonuna geçişi, dokuların sınıflamasını ve makro anatomisini kavramak. Hareket ile ilgili organizasyon içinde biyofizik hareket kanunlarını kavramak. Dokuları oluşturan makromoleküllerinin kimyasını bilmek. Doku uyarılması ile ilgili fizyolojiyi kavramak
Dersin Hedefi: Hücre içi trafik ve sinyalleri bilmek. Hücre iskeleti ve adezyon molekülleri ile oluşan organizasyonu kavramak. Dokuların histolojik ve kimyasal elemanlarını tanımlamak. Fizyolojisi ile ilgili bilgileri edinmek. Fizik kanunları ile ilişkilendirmek. Mutajen etkileri, hücre yaşlanması özelliklerini kavramak. Hücre döngüsündeki moleküler kontrolleri kavramak.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Hücredeki sinyal mekanizmalarını bilir.
  2) Hücreler arası ara bağlantı moleküllerini bilir.
  3) Histolojik doku organizasyonunu, hareket ile ilgili makroanatomiyi bilir.
  4) Fizyolojik uyarılma etkileri ve fizik yasaları ile ilişkileri kavrar.
  5) Biyoelektriksel potansiyelleri bilir.
  6) Hematopoetik sistemin çalışma mekanizmalarını bilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Kafa kemikleri va ekstremite eklem ve kemiklerini sıralayabilir.
  2) Temel histolojik dokuları tanır.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Sorumluluk ve öz disiplin gösterir.
  2) Üretken, sorgulayan kişiliğe sahiptir.
  3) Anadilini etkili kullanır, yabancı dili kullanma çabasındadır.
  4) Bağımsız çalışıp, sorumluluk alabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Biyokimya: Karbonhidratlar ve Biyolojik Önemi Tıbbi Biyoloji: HÜCRE SİNYAL İLETİMİ 1: Sinyal iletimi ve kısa süreli hücresel yanıtlar Histoloji ve Embriyoloji: Bağ Doku 1
2) Biyokimya: Glikozaminoglikanlar-Proteoglikanlar Tıbbi Biyoloji: HÜCRE SİNYAL İLETİMİ-2 :Gen aktivitesini kontrol eden sinyal yolakları Histoloji Ve Embriyoloji: Bağ Doku 2
3) Biyokimya: Amino Asitler ve Proteinler Tıbbi Biyoloji: Adhezyon molekülleri Histoloji Ve Embriyoloji: Epitel doku
4) Anatomi: Kafa Kemikleri ve Vertebral kolon Biyokimya: Bağ Dokusu Biyokimyası Tıbbi Biyoloji: Hücre iskelet proteinleri Histoloji ve Embriyoloji: Glandular Epitel
5) Anatomi: Üst Ekstremite kemikleri Biyokimya: Bağ Doku Biyokimyası Tıbbi Biyoloji: Proteinin Hücre İçi Trafiği, Protein Yıkımı (Proteozom Şaperon) Histoloji ve Embriyoloji: Kıkırdak Doku
6) Anatomi: Üst ekstremite kemikleri Tıbbi Biyoloji: Mutajen etkiler Histoloji ve Embriyoloji: Kıkırdak Doku
7) Anatomi: Alt Ekstremite Kemikleri Tıbbi Biyoloji: HÜCRE YAŞLANMASI: Apoptoz, Nekroz mekanizması Histoloji ve Embriyoloji: Hematopoyez Fizyoloji: Hematopoetik Sis.
8) Anatomi: Alt Ekstremite Eklemleri Histoloji ve Embriyoloji: Sinir Doku Fizyoloji: Uyarılabilir Dokular ve Aksiyon Potansiyeli
9) Anatomi: Alt Ekstremite Kasları Tıbbi Biyoloji: Hücre Siklusu - Hücre Bölünmesi - Mayoz - Mitoz Histoloji ve Embriyoloji: Kas Doku - Kalp Kası Fizyoloj: Kas Fizyolojisi
10) Tıbbi Biyoloji: Hücre Döngüsü - Kontrol Noktaları - Siklin'ler Histoloji ve Embriyoloji: Gametogenez
Diğer Kaynaklar: **Arifoğlu, Y. (2021). Her Yönüyle ANATOMİ 3. BASKI.
**FH, N. (2010). İnsan Anatomisi Atlası (6. Baskı). Cumhur M.(Edt), Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul.
**Wictor W. Rodwell, D. A. B., Kathleen M. Botham, Peter J. Kennelly, P. Anthony Weil. (2019). Harper'ın Resimli Biyokimyası (31 ed.). Güneş Tıp Kitabevi.
**Gürdöl, F. (2021). Tıbbi Biyokimya (5 ed.). Nobel Tıp Kitapevi.
**Klug, W. S., Cummings, M. R., Spencer, C. A., & Öner, C. (2011). Genetik kavramlar. Palme Yayıncılık.
**Nalini Chandar, S. V. (2012). Lippincott's Hücre ve Moleküler Biyoloji. Nobel Tıp Kitapevi.
**Geçkil, H., Özmen, M., & Yeşilada, Ö. (2011). Moleküler Hücre Biyolojisi. Palmae yayıncılık.
**Junqueira, L. C. U., Carneiro, J., Aytekin, Y., & Solakoğlu, S. (2009). Temel histoloji: text & atlas. Nobel Tıp Kitabevleri.
**Mescher, A. (2015). Junqueira's Temel Histoloji Atlas Kitap. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevleri Tic. Ltd. Şti.
**Demir, R. (2006). Histoloji ve Hücre Biyolojisi: Patolojiye Giriş. Palme Yayıncılık.
**Ross, M., & Pavlina, W. (2014). Histoloji Konu Anlatımı ve Atlas (6. Baskı). B. Baykal (Çev.), Ankara: Palme Yayıncılık.
**Yüncü, P. D. M. (2016). Genel Histoloji ve Genel Embriyoloj. Çukurova Nobel Tıp Kitapevi.
**Can, A. (2018). Yaşam Bilimlerinde A’dan Z’ye Mikroskopi. Ankara Nobel Tıp Kitapevi.
**Hall, J. (2016). Guyton ve Hall tıbbi fizyoloji (13. Baskı). Ankara: Güneş Tıp Kitabevleri.
**Widmaier, E. P., Raff, H., & Strang, K. T. (2014). Vander insan fizyolojisi: vücut fonksiyon mekanizmaları. Güneş Tıp Kitabevleri.
**Jewett, J. W., & Serway, R. (2008). Physics for scientists and engineers with modern physics. Vectors, 1, 2.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

Program Kazanımları
1) Ağız ve diş sağlığına ilişkin normal, anormal ve patolojik yapıları ve işlevi derinlemesine öğrenir.
2) Diş hekimliği mesleğinin gerektirdiği temel ve güncel bilgilere sahiptir.
3) Klinik aşamasında bu bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirir.
4) Öğrendiklerini bütüncül bir yaklaşımla meslek pratiğinde uygular.
5) Bilgilerin doğruluğunu, güvenilirliğini ve geçerliliğini değerlendirebilir.
6) Teşhise sistematik yaklaşım gösterebilir.
7) Doğru teşhis ve tedavi planı ile hastalar için optimum bakım uygular.
8) Diş hekimliği ile ilgili klinik ve araştırmaları bağımsız yürütür.
9) Dental tedavide kullanılan tüm teknolojik araçların kullanılmasın da sorumluluk alır.
10) Rutin uygulamalarda ya da olağanüstü durumlarda tek başına sorumluluk alır, planlar ve yönetir.
11) Yaşam boyu öğrenme ilkesini benimseyerek; sürekli profesyonel gelişimine katkı sağlayacak ulusal ve uluslararası akademik çalışmalara katılır, yazılı, sözlü ve görsel olarak meslektaşları ile bilgi alışverişinde bulunur.
12) Kanıta dayalı diş hekimliği bilgilerini takip eder ve edindiği güncel bilgileri ulusal değerler ve ülke gerçekleri çerçevesinde toplumun yararına olacak şekilde meslek pratiğinde kullanır.
13) Diş hekimliği alanının gerektirdiği düzeyde bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
14) Toplumsal düzeyde koruyucu programlarda görev ve sorumluluk alır, hasta odaklı, insan haklarına uygun, sağlık ekonomisi ile uyumlu bir yaklaşımla çağdaş tedavi yöntemlerini uygulayarak sağlığın korunmasını ve geliştirilmesini sağlar.
15) Toplumsal sorumluluk proje ve etkinlikleri düzenleyebilir ve bunları uygulayabilir.
16) Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B1) kullanarak alanındaki bilgileri takip eder, sözlü ve yazılı iletişim kurar.
17) Diş hekimliğinde girişimcilik, iş uygulamaları ve süreçleri ile yenilikçi teknoloji ilkesini uygular.
18) Mesleğinin gerektirdiği etik kurallar ve yasal sorumluluklarını bilir.
19) Ağız ve diş sağlığı hizmetlerinin sunumu ve yönetiminde; ekip çalışması, liderlik, risk yönetimi, hasta güvenliği, sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite süreç yönetimi, kişisel gelişim, çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, konularında bilgi sahibidir.
20) Klinik yönetimi, yardımcı personel eğitimi, mesleki hastalıklardan korunma yöntemleri konularında gerekli uygulamaları yapar.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 10 90
Laboratuvar 10 30
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 7 14
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav 1 2
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 14
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 14 56
GENEL SINAV (Final) 2 2
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 209
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 6