GASTRONOMI VE MUTFAK SANATLARI
Lisans TYYÇ: 6. Düzey QF-EHEA: 1. Düzey EQF-LLL: 6. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: GMS707
Ders İsmi: Yiyecek Stilistliği
Ders Yarıyılı: 7. Yarıyıl / Güz
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
1 3 3 5
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan İçi Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Lisans TYYÇ:6. Düzey QF-EHEA:1. Düzey EQF-LLL:6. Düzey
Dersi Veren(ler): Öğr. Gör. Münevver KAYA

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Yiyecek stilistliği dersinin amacı, yiyeceklerin görsel olarak estetik ve çekici sunum tekniklerini tanıtmak, kompozisyon, renk ve ışıklandırma ilkelerini öğretmek ve öğrencilerin profesyonel yiyecek stilistliği uygulamaları geliştirme becerisi kazanmalarını sağlamaktır.
Dersin Hedefi: Yiyecek sunumunda renk ve doku kompozisyonu ilkelerini uygulayabilmek.

Farklı tabak, malzeme ve aksesuarları uygun şekilde seçebilmek.

Fotoğraf ve video çekimine yönelik yiyecek stilini hazırlayabilmek.

Işıklandırma ve arka plan düzenlemeleri yaparak sunumu iyileştirebilmek.

Dijital ve basılı mecralar için stüdyo düzeni kurabilmek.

Sektörel trendleri takip ederek yenilikçi sunum tasarımları oluşturabilmek.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) Renk, doku ve kompozisyon ilkelerini kullanarak yiyecek sunumlarını düzenleyebilir.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) Farklı tabak, gereç ve aksesuarları etkili bir şekilde seçebilir.
  2) Fotoğraf ve video çekimi için hazırlık sürecinde profesyonel stil teknikleri uygulayabilir.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) Işıklandırma ve arka plan düzenlemeleri yaparak sunum kalitesini artırabilir.
  2) Dijital ve basılı medya çekimleri için stüdyo düzeni kurabilir.
  3) Güncel yiyecek stilistliği trendlerini takip ederek yenilikçi sunum tasarımları oluşturabilir.

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Yiyecek Stilistliğine Giriş
2) Yemek Fotoğrafçılığına Giriş Kamera Ayarları Ve Modları
3) Yemek Fotoğrafçılığında Gün Işığını (Indoor) Kullanma Ve Kontrol Etme -1-
4) Yemek Fotoğrafçılığında Gün Işığını (Outdoor) Kullanma Ve Kontrol Etme -2-
5) Kompozisyon Teknikleri 1
6) Kompozisyon Teknikleri II
7) Yemek Fotoğrafçılığı
8) Yemek Stilistliğine Giriş
9) Set Kurarken Dikkate Alınacak Temel Öğeler
10) Yemek Fotoğrafında Sahne ve Hikâye Yaratımı
11) Post Production
12) Kamera İçin Tabak Hazırlama Teknikleri 1
13) Kamera İçin Tabak Hazırlama Teknikleri-2
14) Yiyecek Stilistliğinde Pazarlama Ve Teknik İpuçlar
Diğer Kaynaklar: Dujardin, H., “Plate to Pixel, Digital food Photography & Styling”,
Wiley Publishing, 2011, ISBN: 978-0-470-93213-1.

Bellingham, L., & Bybee, J. A., “Food styling for photographers: A guide to creating your own appetizing art”, CRC Press, 2008, ISBN 13: 978-0-240-81006-5.

Young Nicole S., ‘’Food Photography: From Snapshots to Great Shots’’,
Peachpit Press, ISBN 13: 978-0-321-78411-7

Sormaz, Ü. Ve Sarıtaş, A. (2022), Yemek Stilistliği ve Fotoğrafçılık, Paradigma Akademi Yayınevi

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

4

5

6

Program Kazanımları
1) Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanına özgü temel kavramlar, teoriler ve ilkeleri anlatır. 3
1) Alanıyla ilgili bilgi ve iletişim teknolojilerini, yazılımları ve araç-gereçleri kullanır. 3
1) Mesleki etik kurallara uygun davranmak ve bu kuralları iş yaşamına entegre edebilmek. 3
2) Çevre bilinci ve sürdürülebilirlik prensiplerine uygun davranışlar sergiler, yenilikçi ve girişimci fikirler geliştirir.
2) Türk ve dünya mutfak kültürlerinin tarihsel gelişimi ve çeşitliliğini anlatır.
3) Türk ve dünya mutfaklarından çeşitli pişirme tekniklerini ve mutfak uygulamalarını profesyonel düzeyde yapar. 2
3) Değişen tüketici beklentilerini karşılamak üzere yenilikçi bakış açısıyla çözümler üretir.
4) Yazılı ve sözlü iletişim becerilerini etkin kullanarak takım çalışması içinde liderlik yapar ve sorumluluk alır.
4) Gıda güvenliği, hijyen ve sanitasyon kurallarını uygular. 2
5) Gastronomi ve Mutfak Sanatları alanında karşılaşılan problemleri analiz eder ve çözüm üretir.
5) Mutfak yönetimi ve operasyonlarını bağımsız olarak yürütür.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 56
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması 14 14
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.) 14 28
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 5 10
Proje Hazırlama + Sunma 6 12
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 8 16
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 6 12
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 150
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 5