Dersin Amacı: |
Türk dilinin özelliklerini ve işleyiş kurallarını örnekleriyle öğrencilere göstermek,
Öğrencilere duygularını, düşüncelerini, tasarladıklarını, izlenimlerini, gözlemlerini, yaşantılarını söz ve yazıyla doğru ve etkili olarak anlatma becerisi ve alışkanlığı kazandırmak,
Yazılı ve sözlü metinler aracılığıyla öğrencilerin kelime hazinelerini geliştirmek, okudukları metinleri ya da dinledikleri programları doğru olarak anlayabilme kurallarını öğretmek, kişiler ve kitleler arasındaki iletişimin temeli olan dil becerilerini geliştirmek,
Ayrıca akademik dil ve yazının ne olduğunu kavramalarını sağlayarak öğrencilerin akademik metin yazma ve bu metinler üzerinde tartışma becerilerini geliştirmek. |
Dersin Hedefi: |
Türk dili ile kendilerini yazılı ve sözlü olarak ifade edebilmek,
Akademik metin hazırlayabilmek,
Metinler arasındaki farklılıkları kavrayabilmek ve metinler üzerinde tartışabilmek. |
Dersin Veriliş Şekli: |
|
|
|
Bilgi
(Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Kompozisyon yazmak için gerekli bilgilere sahip olabilir.
|
2) Metinlerin özellikleri hakkında bilgi sahibi olabilir.
|
3) Metinler arasındaki farklılıkları kavrayabilir.
|
4) Akademik dil ve yazı hakkında bilgi sahibi olabilir.
|
5) Metinlerde kullanılan anlatım tekniklerini tespit edebilir.
|
6) Sözcük ve cümle düzeyindeki anlatım bozukluklarını kavrayıp düzeltebilir.
|
Beceriler
(Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Farklı metinleri karşılaştırabilme
|
2) Metinler arasında bağ kurabilme
|
3) Kompoziyon planı oluşturabilme
|
4) Akademik bir metin hazırlayabilme
|
Yetkinlikler
(Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
|
1) Yaratıcı ve sorgulayıcı olma, eleştirel düşünme
|
2) Toplumsal duyarlılık sahibi, özdeğerlerine ve farklılıklara saygılı olma
|
3) Takım hâlinde çalışabilme ve zamanı etkili kullanabilme
|
4) Etik kurallara uyma
|
Hafta |
Konu |
Ön Hazırlık |
Pekiştirme |
1) |
Kompozisyon ile İlgili Genel Bilgiler, Kompozisyon Oluşturma |
2) |
Yazılı Anlatımda Plan, Anlatım Teknikleri, Düşünceyi Geliştirme Yolları |
3) |
Metin Türleri (Sanatsal- Öğretici Metinler) |
4) |
Sanatsal Metinler (Şiir-Tiyatro) |
5) |
Sanatsal Metinler (Öykü-Roman) |
6) |
Öğretici Metinler- Gazete Çevresinde Gelişen Metinler ( Makale-Fıkra-Eleştiri) |
7) |
Gazete Çevresinde Gelişen Metinler ( Deneme-Söyleşi-Haber Yazısı-Röportaj) |
8) |
Kişisel Hayatı Konu Alan Metinler ( Anı-Günlük- Gezi yazısı) |
9) |
Kişisel Hayatı Konu Alan Metinler ( Biyografi-Otobiyografi-Mektup) |
10) |
Sözlü Anlatım Türleri (Panel, Forum, Açık Oturum, Kongre) |
11) |
Sözlü Anlatım Türleri (Münazara, Sempozyum, Konferans, Söylev) |
12) |
Resmî Yazışmalar (Öz Geçmiş, Rapor, Tutanak, İş Mektubu, E-posta, Dilekçe) |
13) |
Akademik Dil ve Yazının Özellikleri, Akademik Yazılarda Tanım, Kavram ve Kurallar |
14) |
Kitle İletişim Araçlarının Türkçe Üzerindeki Etkisi, Anlatım Bozuklukları |
Diğer Kaynaklar: |
Çotuksöken, Y. (2010). Uygulamalı Türkçe Yazılı ve Sözlü Anlatım, İstanbul: Papatya Yay.
Durmuş, M. (2017). Türk Dili Sözlü ve Yazılı Anlatım El Kitabı, Ankara: Grafiker Yay.
Alptekin, T. (1982). Kompozisyon Bilgisi, Ankara: Ankara İktisadi ve Ticari İlimler Akademisi Yay.
Kavcar, C. vd. (2002). Yazılı ve Sözlü Anlatım. Ankara: Anı Yayınları.
Zülfikar, H. (2008). Doğru Yazma ve Konuşma Bilgileri. Ankara: Zerpa Yayınları.
|
|
Soru-Cevap |
|
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi |
|
Laboratuvar |
|
Sayısal Problem Çözme |
|
Alan çalışması |
|
Grup Çalışması / Ödevi |
|
Bireysel Ödev |
|
WEB Tabanlı Öğrenme |
|
Staj |
|
Yerinde Uygulama |
|
Proje Hazırlama |
|
Rapor Yazma |
|
Seminer |
|
Süpervizyon |
|
Sosyal Faaliyet |
|
Mesleki Faaliyet |
|
Mesleki Gezi |
|
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.) |
|
Okuma |
|
Tez Hazırlama |
|
Arazi Çalışması |
|
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri |
|
Diğer |
|
Logbook |
|
Röportaj ve sözlü görüşme |
|
Araştırma |
|
Film izleme |
|
Kaynakça oluşturma |
|
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme |
|
Fotoğraf çekimi |
|
Eskiz çizimi |
|
Harita üzerinde işaretleme |
|
Harita okuma |
|
Doku örneği alma |
|
Malzeme arşivi oluşturma |
|
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme |
|