SAÇ BAKIMI VE GÜZELLIK HIZMETLERI
Önlisans TYYÇ: 5. Düzey QF-EHEA: Kısa Düzey EQF-LLL: 5. Düzey

Ders Genel Tanıtım Bilgileri

Ders Kodu: GMS103
Ders İsmi: Gıda Hijyeni ve Sanitasyonu
Ders Yarıyılı: 4. Yarıyıl / Bahar
Ders Kredileri:
Teorik Pratik Kredi AKTS
3 0 3 3
Öğretim Dili: TR
Ders Koşulu: Yok
Dersin Türü: Alan Dışı Seçmeli
Dersin Düzeyi:
Önlisans TYYÇ:5. Düzey QF-EHEA:Kısa Düzey EQF-LLL:5. Düzey
Dersi Veren(ler): Dr. Öğr. Üyesi Heysem Suat BATU

Dersin Amaç ve İçeriği

Dersin Amacı: Gıda hijyeni ve sanitasyon uygulamalarını kavramak.
Dersin Hedefi: HACCP ilkelerini bilmek. Gıdalarda hijyen kurallarını kavramak. Sanitasyonu bilmek. Besin bozulma nedenlerini bilmek. Ambalaj tanımını kavramak ve ambalaj maddelerini bilmek. Gıda kaynaklı hastalıkları bilmek. Yiyecek ve içecek akışında hijyeni bilmek.
Dersin Veriliş Şekli: Yüz yüze

Öğrenme Kazanımları

Bilgi (Kuramsal ve/veya olgusal bilgi olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1. Hijyen ve sanitasyon hakkındaki temel bilgilere hakim olur. 2. Hijyen ve sanitasyon uygulamalarına hakim olur. 3. Gıdalarda hastalık yapıcı bozulmaları tanır. 4. Hijyen ve sanitasyon hususlarında kullanılacak tüm alet, ekipman ve malzemeleri tanır.
Beceriler (Bilişsel ve/veya uygulama becerileri olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1. Mesleki alanlarda hijyen ve sanitasyon uygulamalarını kolaylıkla gerçekleştirebilir.
Yetkinlikler (Bağımsız çalışabilme, sorumluluk alabilme, öğrenme, alana özgü, iletişim ve sosyal yetkinlikler olarak tanımlanmıştır.)
  1) 1. Süreç bilgisi 2. Analiz ve raporlama

Ders Akış Planı

Hafta Konu
Ön Hazırlık Pekiştirme
1) Temel Kavramlar ve Yaklaşımlar
2) Hijyenik Temizlik Uygulamaları ve Kullanılan Maddeler
3) Kişisel Hijyen Uygulamaları
4) Temiz Suyun Sağlanması ve Sanitasyon-I
5) Temiz Suyun Sağlanması ve Sanitasyon-II
6) Gıda Hijyeni-I
7) Gıda Hijyeni-II
8) Ara Sınav
9) Toplu Yaşam Ortamları ve Hijyen-I
10) Toplu Yaşam Ortamları ve Hijyen-II
11) İş Yeri Hijyeni
12) Özel Konularda Hijyen-I
13) Özel Konularda Hijyen-II
14) Konaklama ve Yeme İçme İşyerlerinde Sağlık ve Güvenlik
15) Gıda Kaynaklı Zehirlenmeler ve Alınacak Önemler
16) Final Sınavı
Diğer Kaynaklar: Bulduk, S. (2018). Gıda ve Personel Hijyeni. Ankara: Detay Yayıncılık.
Koçak, N. (2015). Yiyecek İçecek İşletmelerinde Gıda ve Personel Hijyeni. Ankara: Detay Yayıncılık.
Marriott, N. G., Gravani, R. B., & Schilling, M. W. (2006). Principles of food sanitation (Vol. 22). USA: Springer.
Kamboj, S., Gupta, N., Bandral, J. D., Gandotra, G., & Anjum, N. (2020). Food safety and hygiene: A review. International journal of chemical studies, 8(2), 358-368.
Marriott, N. G., & Robertson, G. (1997). Essentials of food sanitation. Springer Science & Business Media.

Ders - Program Öğrenme Kazanım İlişkisi

Etkisi Yok 1 En Düşük 2 Orta 3 En Yüksek
       
Ders Öğrenme Kazanımları

1

2

3

Program Kazanımları
1) Cilt türlerini ve yapılarını bilir.
2) Yaptıkları bütün işlemlerden önce ve sonra uygulayacakları hijyen basamaklarını bilir.
3) Saç bakımı ve güzellik hizmetleri sektörüne ait, yürürlükte olan yasal düzenlemeleri, yönetmelikleri bilir.
4) Mesleki anatomi ve fizyoloji bilgisine sahiptir.
5) Kozmetik ürünleri bilir.
6) Epilasyon uygulamasında dikkat edilecek noktaları bilir.
7) Temel Makyaj uygulamasını bilir.
8) “Kalıcı Makyaj” alanı ile ilgili temel bilgiye sahiptir.
9) “Sahne ve Objektif Makyajı” alanı ile ilgili temel bilgiye sahiptir.
10) Aldığı teorik ve uygulamalı derslerle, cilt analizi yaparak, cilt tipini ve buna yönelik bakım uygulamalarını belirleyebilir.
11) El, ayak ve tırnak bakımı yapabilir.
12) Vücut ve cilt bakımı yapabilir.
13) Temel Makyaj uygulaması yapabilir.
14) Masaj tekniklerini uygulayabilir.
15) Müşterileri ve iş arkadaşları ile etkili iletişim kurabilir.
16) Estetik ve güzellik algısını geliştirerek, yeni saç kesim teknikleri ve makyaj teknikleri uygulayabilir.
17) ⁠Güzellik kavramına bütünsel(bütüncül) yaklaşımı bilir.
18) Saç bakım ve güzellik hizmetleri sektöründe işletme yöneticisi olabilir.
19) İmaj ve stil yaratmada kendine özgü yenilikler getirerek müşterilerini sıradanlıktan kurtarabilir.
20) Kişiye özel saç kesimi ve renklendirmesi yapabilir.

Ders Öğretme, Öğrenme Yöntemleri

Soru-Cevap
Vaka Problemi Çözdürme/ Drama-Rol/ Vaka Yönetimi
Laboratuvar
Sayısal Problem Çözme
Alan çalışması
Grup Çalışması / Ödevi
Bireysel Ödev
WEB Tabanlı Öğrenme
Staj
Yerinde Uygulama
Proje Hazırlama
Rapor Yazma
Seminer
Süpervizyon
Sosyal Faaliyet
Mesleki Faaliyet
Mesleki Gezi
Uygulama (Modelleme, Tasarım, Maket, Simülasyon, Deney vs.)
Okuma
Tez Hazırlama
Arazi Çalışması
Öğrenci Kulüp ve Konseyi Faaliyetleri
Diğer
Logbook
Röportaj ve sözlü görüşme
Araştırma
Film izleme
Kaynakça oluşturma
Sözlü, yazılı ve görsel bilgi üretme
Fotoğraf çekimi
Eskiz çizimi
Harita üzerinde işaretleme
Harita okuma
Doku örneği alma
Malzeme arşivi oluşturma
Kendi fikrini ve çalışmalarını sunma ve sergileme

Değerlendirmeye Sistemi

Yarıyıl İçi Çalışmaları Aktivite Sayısı Katkı Payı
Devam % 0
Laboratuar % 0
Uygulama % 0
Uygulama Sınavı % 0
Küçük Sınavlar % 0
Ödev % 0
Sunum % 0
Projeler % 0
Derse Özgü Staj % 0
Alan Çalışması % 0
Makale Kritik % 0
Makale Yazma % 0
Modül Grup Çalışması % 0
Beyin Fırtınası % 0
Rol Oynama + Dramatize Etme % 0
Sınıf Dışı Ders Çalışma % 0
Ön Çalışma, Pekiştirme % 0
Uygulama Tekrarı vb. % 0
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) % 0
Proje Hazırlama + Sunma % 0
Rapor Hazırlama + Sunma % 0
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma % 0
Sözlü Sınav % 0
Ara Sınavlar 1 % 40
Final 1 % 60
Pratik Final % 0
Rapor Teslimi % 0
Bütünleme % 0
Bütünleme Pratik % 0
Kanaat Notu % 0
Kurul-Committee % 0
Yazma Ödev Dosyası % 0
Portfolyo % 0
Take-Home Sınav % 0
Seyir Defteri % 0
Katılım % 0
Tartışma % 0
Toplam % 100
YARIYIL İÇİ ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTU KATKISI % 40
YARIYIL SONU ÇALIŞMALARININ BAŞARI NOTUNA KATKISI % 60
Toplam % 100

İş Yükü ve AKTS Kredisi Hesaplaması

Aktiviteler Aktivite Sayısı İş Yükü
Ders Süresi 14 42
Laboratuvar
Uygulama
Uygulama Sınavı
Derse Özgü Staj
Alan Çalışması
Sınıf Dışı Ders Çalışması
Makale Kritik
Makale Yazma
Modül Grup Çalışması
Beyin Fırtınası
Rol Oynama + Dramatize Etme
Sınıf Dışı Ders Çalışma (Ön Çalışma, Pekiştirme, Uygulama Tekrarı Vb.)
Ödevler (okuma, yazma, film izleme vs.) 1 5
Proje Hazırlama + Sunma
Rapor Hazırlama + Sunma
Sunum / Seminer Hazırlama + Sunma
Sözlü Sınav
Ara Sınavlara Hazırlanma 7 21
ARA SINAV (Vize) 1 1
Genel Sınava Hazırlanma 14 42
GENEL SINAV (Final) 1 1
Katılım
Tartışma
Portfolyo
Take-Home Sınav
Seyir Defteri
Toplam İş Yükü 112
AKTS (30 saat = 1 AKTS ) 3